Gara-Gara Terikut Cabaran Di Tik Tok, Budak 4 Tahun Hampir Mati Cuba Gantung Diri

Gara-Gara Terikut Cabaran Di Tik Tok, Budak 4 Tahun Hampir Mati Cuba Gantung Diri

Kebanyakan pengguna aplikasi tiktok malaysia viral bertujuan untuk keseronokan atau menyampaikan nasihat. Namun tahukah anda akan bahaya di sebaliknya?

Aplikasi Tiktok Malaysia viral ketika seluruh rakyat diperintahkan untuk menjalani tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak Mac yang lalu. Ramai pengguna memuat turun aplikasi ini untuk mencipta keseronokan bersama ahli keluarga di rumah dan sekaligus mengurangkan rasa bosan.

Ia adalah platform media sosial yang dikatakan melalui perkembangan paling cepat di dunia. Tiktok membolehkan para pengguna membuat video pendek berdurasi 15 saat dan disertai dengan muzik, filter dan beberapa ciri kreatif lain.

Tiktok malaysia viral memberikan kesan buruk terhadap keselamatan kanak-kanak?

Penggunaan tiktok malaysia viral ini dahulunya dikecam oleh kebanyakan rakyat, namun kini semakin digemari ramai.

Disebabkan oleh pengguna aplikasi ini terdiri golongan bawah umur, sebahagian besar daripada kita menyangka kewujudan aplikasi ini adalah tidak baik dan mampu memberikan pengaruh yang buruk.

Seperti detik hitam yang dilalui oleh seorang ibu ini. Dia menyatakan bahawa anak perempuannya bertindak menggantung diri selepas melihat cabaran di platform tik tok.

bahaya tiktok bunuh diri credit to sources

Menerusi The Northern Mindanao Times, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun di negara Filipina dengan beraninya mengikuti aksi yang ditayangkan di Tiktok. Dia cuba bersembunyi di sebalik langsir dalam bilik tidur rumah dan mengikat bahagian lehernya menggunakan tali.

Seterusnya, dia cuba melompat-lompat lebih kurang tiga kali. Ibunya mengatakan bahawa mereka bernasib baik kerana menyedari perbuatan berkenaan dan segera menghentikannya.

Sebagai seorang ibu, tentu sahaja dia terkejut dan trauma memikirkan diri seandainya dia tidak berada di situ. Mungkin sekelip mata sahaja akan kehilangan anak perempuan tercinta.

''Syukurlah saya ada di sana ketika dia melakukan percubaan menggantung diri. Bagaimana jika ditakdirkan saya tidak ada sana atau berada dalam bilik mandi?''

''Saya memang tidak dapat membayangkannya. Dia mungkin akan terjerut dan meninggal dunia.'' ujar ibu mangsa.

Kandungan mesej mengajaknya bunuh diri

Dia menerangkan dengan lebih lanjut video yang dilihat oleh anak perempuannya di Tiktok.

''Dalam video berkenaan, seorang kanak-kanak telah mengikat leher mereka dan kemudian berubah menjadi hantu. Mungkin disebabkan inilah anak saya berasa tertarik untuk mencubanya,'' jelas wanita berkenaan.

Tambahnya lagi, anak perempuannya baru berumur 4 tahun ini tidak bersalah dan hampir kehilangan nyawanya kerana terikut-ikut dengan beberapa video di dalam aplikasi Tiktok ini.

''Justeru saya menyeru agar ibu ayah untuk sentiasa memantau penggunaan gajet anak-anak, perhatikan gerak-geri mereka dan memastikannya berada dalam keadaan yang baik.''

aplikasi tiktok credit to sources

''Paling penting adalah perhatian anak-anak dengan teliti dan juga kandungan yang mereka tonton. Anak yang sedang membesar pasti ingin mencuba apa sahaja perkara,'' katanya.

Selain itu, ibu ayah juga perlu mengambil berat tentang keselamatan anak-anak yang masih kecil ketika menggunakan jaringan internet. Macam-macam jenayah dan kejadian boleh berlaku dalam sekelip mata sahaja.

Tambahnya lagi, anaknya kini berada dalam keadaan baik-baik sahaja. Dia juga kembali aktif seperti sedia kala.

Ibu ayah perlu mengambil pengajaran

Ini adalah peringatan kepada para ibu ayah. Meskipun anda berada di mana sahaja, amat penting untuk mengetahui apa yang si manja tonton dalam talian dan mengetahui segalanya yang anda tidak tahu.

Berhati-hatilah dengan apa yang mereka tonton dan pastikan menjaga keselamatan dalam talian. Jangan bersikap lepas tangan memberikan kebebasan kepada anak kecil terdedah pelbagai perkara ketika di alam maya.

Bukan itu sahaja, majoriti penggemar aplikasi Tiktok ini akan melakukan pelbagai gaya bebas mengikut kreativiti seperti menari, menyanyi bahkan ada menunjukkan aksi lucah.

kesan tiktok kanak-kanak credit to sources

Tanpa sedar, ramai ibu ayah tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh anak-anak ketika mereka berada di dalam bilik. Mungkin sahaja menari, mempamerkan bahagian tubuh yang tidak sepatutnya atau terpengaruh dengan pelbagai cabaran di Tiktok.

Kesimpulannya, kandungan seksual atau ganas yang ada dalam aplikasi Tiktok ini adalah tidak sesuai bagi tontonan kanak-kanak di bawah umur. Ia juga berupaya mewujudkan rasa gelisah dan tertekan pada diri anak kecil sekiranya tidak dapat menghasilkan video yang menarik.

Jadi ibu ayah hendaklah menerangkan akan bahaya Tiktok ini dan mengapa perlu melindungi diri dari menjadi sasaran penjenayah siber mengikut kesesuaian umur anak.

Sumber: Penulis asal Aimee. Artikel ini mendapat kebenaran daripada theAsianparent Filipina untuk diterjemah dan laman Teh Tarik Gelas Besar

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner