Doktor ingat ada tumor pada perut bayi ini, tapi ia sebenarnya kembar dia!

lead image

Mulanya, doktor menyangka perut bayi ini asyik kembung dan buncit kerana ada tumor pada perut bayi. Mereka tak sangka ia sebenarnya kembar parasit bayi itu!

Di India, pakar perubatan yang melakukan pembedahan untuk mengeluarkan tumor pada perut bayi  ini tiba-tiba terkejut apabila mendapati “tumor” itu sebenarnya adalah kembar parasit pada bayi tersebut!

Pada mula-mulanya, bayi yang berumur 3 bulan itu telah di bawa ke hospital untuk merawat masalah buah pinggang apabila ibu bapanya melihat perut bayi itu semakin membuncit.

Tumor pada perut bayi itu sebenarnya kembar dia!

Tapi apabila doktor melakukan pembedahan, mereka mendapati tumor yang sedang membesar di perut bayi tersebut adalah kembar parasit seberat 2 paun yang mempunyai mata dan kulit dan sedang mendapat nutrien dari bayi itu!

Keadaan ini dikenali sebagai “fetus in fetu,” dan disebabkan oleh pemisahan kembar yang tidak lengkap, di mana seorang kembar gagal berkembang dan menjadi parasit (lalu meresap) ke dalam kembar yang sihat.

tumor pada perut bayi

Anak Ranjubala and Satyendra Yadav selepas tumor pada perut bayi itu dikeluarkan. Sumber gambar: Screengrab video dari NY Post

Ini adalah kes yang jarang berlaku dan dipercayai terdapat hanya 200 kes yang telah dilaporkan di seluruh dunia.

Doktor salah diagnosis tumor pada perut bayi ini 

Dr. S.P. Sharma, doktor yang menjaga bayi itu telah berkata,

Bayi itu telah diberi diagnosis yang salah. Kami terkejut apabila menemui kembar parasit dalam keadaan cacat dalam perut bayi itu.

Kami berjaya mengeluarkan kembar parasit tersebut dan bayi itu kini dalam keadaan yang stabil dan telah dipindahkan ke ICU. Kami berharap bayi itu boleh pulang ke rumah akhir minggu ini.

Apabila ibu bapa bayi tersebut, Ranjubala and Satyendra Yadav dari Bhabhua di Bihar, India, sedar bayi mereka sering sakit perut dan perutnya semakin kembung, mereka terus merujuk doktor tempatan.

tumor pada perut bayi

Anak Ranjubala and Satyendra Yadav selepas tumor pada perut bayi itu dikeluarkan. Sumber gambar: NY Post

Setiap doktor memberikan diagnosis yang berlainan: ada yang cakap masalah kencing dan sesetengah doktor memberi diagnosis tumor pada perut bayi.

Akibat kebingungan, mereka membawa anak mereka ke Kolej Perubatan Universiti Banaras Hindu dan Hospital di Uttar Pradesh pula, di mana doktor di sana mendapati tumor pada perut bayi itu rupa-rupanya kembar parasitnya dan mereka berjaya mengeluarkannya.

Satyendra, bapa kepada bayi itu adalah seorang petani. Beliau sempat berkata:

Kami diberkati dengan seorang bayi 4 tahun selepas berkahwin. Sebelum pembedahan itu, kami sangat bimbang bayi kami tidak akan hidup lama apabila keadaannya bertambah teruk dalam beberapa hari sahaja selepas dilahirkan.

Kami gembira doktor berjaya menyembuhkan bayi kami.” 

Amin. Semoga bayi tersebut kekal sihat dan dilindungi oleh Tuhan. Ibu bapa, jangan ragu-ragu untuk bawa anak berjumpa pakar yang berbeza. 

 

 

 

Sumber: NY Post

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The Asianparent Malaysia

Baca juga:

Bayi lelaki ini lahir dengan penis “tambahan” di belakang badannya!

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner