6 tip kesihatan kulit agar ibu selalu tampil cantik dan kekal muda

lead image

Kulit sihat tidak datang dengan sendirinya. Ketahui lah tip-tip kesihatan kulit ini, agar kulit tetap cantik dan kekal muda.

Bagaimana cara praktikal menjaga kesihatan kulit?

Kulit melindungi tubuh kita. Sebaliknya kulit pun perlu dilindungi. Kebiasaan dan gaya hidup kita memberi pengaruh signifikan pada kesihatan kulit.

Apa yang kita makan, ke mana kita pergi, dan mood kita hari-hari menentukan kelihatan kulit kita. Simak tip-tip berikut ini agar kulit sentiasa sihat, cantik dan berseri.

1. Perhatikan tabiat pemakanan

Agar kulit sihat, perhatikan tabiat pemakanan anda. Diet yang tinggi dengan pengambilan vitamin C serta rendah konsumsi lemak dan karbohidrat terbukti dapat membuat kulit berkekalan muda.

Selain itu, makanan yang tinggi antioksidan, seperti ikan, buah-buahan, dan sayur-sayuran juga dapat melindungi kulit dari radikal bebas.

Beberapa penyelidikan yang dilansir WebMd menyarankan mengganti nasi dengan karbohidrat yang lebih kompleks, seperti whole grain, oat dan pasta, untuk mengelakkan kulit pecah-pecah, berjerawat dan cepat berkedut.

2. Aktiviti bersenam dan rutin sukan

Bersenam bermanfaat bagi seluruh bahagian tubuh anda, termasuk kulit. Ia dapat meningkatkan peredaran darah, dan membantu memelihara kesihatan kulit.

Aliran darah yang baik dapat membawa oksigen dan nutrisi penting bagi kulit untuk menghasilkan kolagen, yang dapat mencegah kedut.

Jangan takut berpeluh. Namun ingat untuk cuci muka setelah bersenam dan elakkan menggunakan ikat kepala terlalu ketat, yang dapat memerangkap peluh sehingga menyebabkan kerengsaan kulit.

3. Istirahat yang cukup dan betul

Tidur malam yang cukup, 7-8 jam, sangat penting untuk mempertahankan tubuh dan kulit yang sihat. Selain itu cara anda tidur juga penting untuk diperhatikan.

Tidur dengan posisi yang sama terus menerus selama bertahun-tahun dapat menimbulkan keriput lebih banyak di bahagian wajah yang terhimpit dengan bantal.

Tidur dengan kedudukan terlungkup dapat membuat kantung mata anda lebih parah. Penyelesaiannya? Biasakan tidur terlentang.

4. Lebih baik ‘memakai’ kopi daripada meminumnya

Kafein dalam kopi dan teh dapat membuat kulit kering. Tapi penyelidikan menemukan menyapukan kopi pada kulit dapat menyembuhkan kerosakkan kulit akibat matahari.

Kafein pada kopi yang disapukan juga dapat menurunkan risiko kanser kulit.

5. Berhenti merokok

Secara ringkas, merokok tidak baik bagi kulit. Asap rokok adalah faktor berbahaya kedua selepas matahari bagi kulit.

Merokok atau sering terdedah kepada asap rokok dapat menyebabkan kulit kering dan kedut berlebihan. Faktanya, perokok aktif umumnya sudah berkedut sejak umur 20-an.

Merokok juga menurunkan aliran darah ke kulit, dan menyumbang pada kerosakkan kolagen. Tanpa kolagen, kulit akan lebih mudah dan cepat rosak.

6. Rajin cuci muka

Setiap hari kulit anda terkena pencemaran – asap rokok, asap kendaraan, atau sekedar udara kotor. Cucilah muka untuk menjaganya tetap bersih.

Namun jangan lupa gunakan sabun yang tepat dengan keadaan kulit anda. Gunakan scrub lembut untuk mengangkat sel kulit mati tiap malam. Lalu sapukan juga pelembap atau krim retinol.

Perlu diingat, kulit berminyak juga membutuhkan pelembap.

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner