5 Kelebihan Jika Anak Susah Makan, #3 Itu Jadikan Ibu Lebih Kreatif Memasak!

5 Kelebihan Jika Anak Susah Makan, #3 Itu Jadikan Ibu Lebih Kreatif Memasak!

Percayalah, walaupun si kecil anda seorang picky eater, namun sebenarnya ada kelebihan yang anda tak sangka!

Ibu bapa mana yang tak risau bila anak susah makan. Kita takut si kecil itu kurang nutrisi penting dalam tubuh mereka seterusnya mengganggu pertumbuhan dan perkembangannya.

Lebih parah lagi, bila anak hanya mahu minum susu atau mengambil makanan ringan terlalu banyak. Tentu ibu ayah bimbang jika ia boleh membuat badannya kurus atau tiada pertambahan berat badan.

Walau bagaimanapun, menurut Lee Gibson iaitu seorang pakar dalam biopsikologi dari Universiti of Roehampton, London mengungkapkan ada tiga sebab yang membuatkan anak susah makan iaitu terlalu dikawal oleh ibu dan ayah, terlalu paksa mereka makan dan dipengaruhi pola asuhan ibu bapanya.

Namun begitu, tak siapa sangka rupanya ada kelebihan jika anak susah makan yang sepatutnya anda tahu. Apakah kelebihannya? jom kita kupas satu persatu!

Kelebihan bila anak susah makan atau picky eater

#1. Memilih makanan yang hanya dia mahukan 

anak picky eater

Semasa anak susah makan, mereka sebenarnya cenderung memilih makanan yang hanya disukai dan menolak hidangan yang mereka tidak suka. Namun, ada baiknya juga kerana ia dapat menjaga masalah berat badan anak di kemudian hari jika makan secara berlebihan.

Apapun, ibu ayah boleh sajikan makanan yang berkhasiat semasa si kecil baru belajar makan seawal umur enam bulan supaya dia menerima segala zat yang diperlukan.

#2. Belajar untuk kritik makanan

Memang rasa ingin marah jika si kecil menolak makanan yang telah disajikan atas meja makan. Tak cukup dengan itu saja, dia memesan pula makanan lain.

Ketahuilah bahawa, sebenarnya mereka terlalu mengawal rasa dan tekstur makanan di hadapannya hingga membuatnya sedikit memilih.

Namun tak usah khuatir kerana sikap ini akan beransur hilang seiringnya waktu.

Hal ini kerana, lelangit mulut yang tajam mendorong anak menjadi seorang pengkritik makanan hingga membuatkan ibu cenderung untuk masak hidangan kesukaan mereka.

#3. Ibu boleh mengubah cara masak 

anak susah makan

Apabila anak susah makan, ia membolehkan ibu memilih makanan dan cara memasak yang terbaik untuk mereka. Sekaligus ibu boleh mengubah sentuhan cara masak yang sedikit berbeza dari kelaziman yang biasa dilakukan.

#4. Kesabaran untuk menyediakan makanan berkhasiat

Apabila diuji dengan anak picky eater tentunya ibu akan lebih sabar menyediakan juadah yang berkhasiat supaya si kecil dapat segala khasiat penting.

Di samping itu, ibu juga cenderung berfikiran kreatif tentang aneka hidangan yang dapat menarik anak untuk menikmati makanan yang anda sudah sediakan.

#5. Jangan mengeluh jika anak picky eater kerana itu sebahagian dari kerenah comel mereka

anak tak mahu makan

Seiring bertambahnya umur anak, mereka akan belajar sesuatu yang berada di sekeliling mereka terutama hal yang membabitkan deria rasa, tekstur dan sebagainya.

Apapun, tanyakan makanan yang disukai dan bercakap dengannya tentang masakan setiap kali anda berpeluang mendengar celoteh mereka.

Sesekali ajak anak ke dapur bagi membantu anda menyediakan juadah untuk seisi keluarga. Tentu mereka rasa lebih teruja dan gembira.

Semoga bermanfaat!

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Erinintyani Shabrina Ramadhini. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemahkan. 

Baca juga: 

101 Asas Tentang Makanan Bayi: Semua Benda Ibu Bapa Perlu Tahu

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner