Bahaya Keju Bagi Ibu Hamil dan Janin

lead image

Suka memakan keju? Anda harus tahu bahaya keju bagi ibu hamil berikut ini agar perjalanan kehamilan anda dan bayi anda lahir selamat.

Keju adalah jenis makanan yang sangat popular di mana-mana. Tetapi, tak semua orang dapat menikmatinya sepanjang kehidupan mereka. Ada bahaya mengambilnya bagi ibu hamil dan janin yang membuat anda harus menghindari selama kehamilan.

Meskipun begitu, tidak semua jenis yang berbahaya bagi kehamilan. Jenis yang perlu anda hindari adalah jenis soft cheese yang sering terdedah kepada bakteria kerana pengolahannya tidak melalui pempasteuran.

Jenis keju lembut ini memiliki kadar asam yang jauh lebih rendah daripada yang lain, dan teksturnya jauh lebih lembut. Kondisi ini sangat ideal bagi bakteria untuk berkembang biak. Salah satunya adalah bakteria listeria.

Keju: Apa yang terjadi jika seorang ibu dijangkiti bakteria listeria?

keju

Jangkitan yang diakibatkan bakteria listeria daripada makanan seperti keju dinamakan listeriosis.

Peluang seorang ibu hamil terserang listeriosis menjadi lebih besar akibat adanya perubahan hormon di dalam tubuh dan paling sering menyerang ibu hamil trimester akhir.

Jika seorang ibu hamil mengalami jangkitan listeriosis akibat mengambil makanan seperti keju lembut ini, maka ia akan mengalami gejala sebagai berikut:

    • Gejala seperti flu
    • Pusing
    • Mual
    • Muntah
    • Sakit pada otot

Untuk kes yang lebih parah, ibu boleh sahaja mengalami kekeliruan dan ketegangan leher, hal itu menandakan penyebaran bakteria telah sampai pada sistem saraf.

Listeriosis boleh menyebabkan bayi lahir prematur, keguguran, bahkan kematian di dalam kandungan.

Keju untuk ibu hamil

Untuk itu, amat penting bagi seorang ibu hamil yang pernah memakan keju lembut atau makanan jenis cold pressed sebelumnya melakukan peperiksaan darah untuk mengetahui adakah mereka dijangkiti listeriosis atau tidak.

Jika hasilnya positif, doktor akan memberikan antibiotik untuk melawan jangkitannya. Jika bayi anda juga terjangkit, doktor akan melakukan langkah serupa ketika bayi itu telah lahir ke dunia.

Seperti sudah dijelaskan di awal artikel, tidak semua jenis keju berbahaya untuk dimakan. Jenis yang harus anda hindari selama kehamilan adalah

  • Brie
  • Biru
  • Dibuat dengan susu kambing

Sementara jenis yang selamat untuk dimakan adalah

  • Cheddar
  • Lembaran
  • Cream cheese

Untuk jenis semi-lembut seperti Mozzarela, walaupun selamat, ada baiknya anda membatasi mengambilnya untuk keselamatan janin dalam kandungan.

 

Rujukan: Americanpregnancy

Baca juga:

my.theasianparent.com/pemakanan-ketika-hamil

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Febby

app info
get app banner