Kepala Pancuran "Shower" Anda Itu Sebenarnya Dipenuhi Bakteria! Jom Bersihkan Sekarang

Kepala Pancuran "Shower" Anda Itu Sebenarnya Dipenuhi Bakteria! Jom Bersihkan Sekarang

Baru-baru ini, saintis telah menemukan terdapat bakteria di kepala pancuran air yang boleh membuatkan anda dan keluarga anda jatuh sakit!

Kita mandi menggunakan pancuran air untuk membersihkan diri, tetapi pernahkah anda terfikir kemungkinan pancuran air atau shower itu sendiri tidaklah sebersih yang disangka?

Baru-baru ini, saintis telah menemukan bahawa terdapat bakteria di kepala pancuran air yang boleh membuatkan anda dan keluarga anda jatuh sakit!

Penemuan Bakteria di Kepala Pancuran Air

Kebanyakkan kita kerap membersihkan bilik air, namun seringkali tidak membersihkan kepala pancuran air. Apabila keadaan ini berlaku, sebenarnya bakteria di kepala pancuran air boleh tumbuh dan mewujudkan biofilm.

Penumbuhan biofilm ini disebabkan keadaan lembap dan kepanasan yang terjadi di bahagian pancuran air tersebut, yang menjadikan ia tepat dan sesuai untuk bakteria bercambah.

Saintis dari Universiti Colorado mengkaji jenis mikroorganisma yang wujud di kawasan ini dan mengambil spesimen dari 656 buah kediaman sekitar Amerika dan Eropah.

pancuran air, kepala pancuran air, kepala shower, bahaya kepala pancuran air, bakteria di shower head, peralatan bilik mandi, cara cuci kepala shower, cara membersihkan kepala pancuran

Hasilnya, kajian terkini menunjukkan terdapat banyak bakteria di kepala pancuran air. Walaupun kebanyakannya tidak berbahaya, para penyelidik menjumpai sedikit ‘nontuberculous bacteria‘ atau mikrobakteria yang tidak berubat (NTM) di kepada shower di Amerika!

Menurut pengkaji, NTM sangat lazim di beberapa daerah tertentu di Amerika, dan juga mempunyai  sebilangan kes penyakit paru-paru yang berkaitan NTM dan ini membuatkan para saintis kini yakin kepala pancuran air boleh menyebabkan penyebaran penyakit!

Info Ringkas Mengenai Mycobacteria Nontuberculous (NTM)

Persatuan Paru Amerika mengatakan terdapat pelbagai gejala pada jangkitan paru-paru NTM, termasuk:

pancuran air, kepala pancuran air, kepala shower, bahaya kepala pancuran air, bakteria di shower head, peralatan bilik mandi, cara cuci kepala shower, cara membersihkan kepala pancuran

  • Batuk berdarah
  • Kesukaran bernafas
  • Batuk yang terlalu lama
  • Keletihan
Bakteria di Kepala Pancuran Air: Cara Membersihkan Pancuran Air

Penemuan ini tidak bermakna anda perlu elak dari mandi ya! Sebaliknya anda boleh mempertimbangkan untuk membersihkan pancuran dengan kerap.

Berikut adalah tiga kaedah yang murah dan mudah yang boleh anda gunakan untuk membersihkan bakteria di kepala pancuran air:

1. Cuka

pancuran air, kepala pancuran air, kepala shower, bahaya kepala pancuran air, bakteria di shower head, peralatan bilik mandi, cara cuci kepala shower, cara membersihkan kepala pancuran
  • Ambil beg plastik – beg beku atau beg penyimpanan.
  • Tuangkan cuka ke dalam beg plastik supaya separuh penuh (cuka akan melimpah jika anda tuangkan terlalu banyak ke dalamnya).
  • Balut beg di sekitar kepala pancuran mandian. Ikat menggunakan tali getah dengan ketat.
  • Biarkan kepala pancuran air selama 60 minit, kemudian lepaskan beg.
  • Lepaskan air dan bersihkan cuka dan kotoran di dalam kepala pancuran. Sebaik sahaja selesai, anda juga boleh menggilapnya agar bersihkan pancuran mandiannya!
2. Coke
  • Turunkan kepala pancuran dari lengan atau dindingnya.
  • Isi mangkuk dengan Coke, kemudian letakkan kepala pancuran ke dalamnya.
  • Seterusnya, gosokkan kepala pancuran dengan berus – anda akan melihat kotoran dan kotoran mengelupas dari kepala pancuran atau muncungnya.
  • Jika tiada apa-apa yang keluar, ulangi proses mencelup dan penyental sehingga anda gembira dengan kebersihannya.
  • Gosokkan pancuran mandian, kemudian buka air dan bilas pancuran mandi. Dengan cara itu, anda boleh memastikan ia berfungsi seperti mana yang anda suka, dan bersihkan sisa coke juga.
  • Akhir sekali, keringkan pancuran mandian dan gilap. 
3. Serbuk Penaik
  • Tambah air ke dalam mangkuk baking soda, memastikan ia menjadi pes halus. Sekiranya terdapat terlalu banyak air, letakkan lebih banyak baking soda. Campuran serbuk bermakna lebih banyak air diperlukan.
  • Ambil pes baking soda dan urut kepala pancuran dengan teliti dengannya – terutamanya muncung.
  • Biarkan kepala pancuran anda selama 30 minit. Kemudian, hidupkan air dan bilas.
  • Jangan lupa untuk meletakkannya kembali ke lengan pancuran atau dinding dan lihat sama ada ia sebenarnya berfungsi seperti biasa!

Semoga bermanfaat dan bebas bakteria!

Macam mana nak buat anak saya suka mandi?

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Artikel ini asalnya ditulis oleh Kevin Wijaya Owey dan mendapat keizinan theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner