4 jenis sakit anak yang TAK BOLEH diabaikan, jangan sampai menyesal di kemudian hari

lead image

Luaran mungkin nampak sakit anak itu hanya biasa-biasa tapi jika tak segera dirawat boleh mengundang bahaya

Tahukah anda, sistem tubuh anak masih belum matang sepenuhnya seperti orang dewasa? Sebab itulah, anak mudah jatuh sakit. Jadi, sebagai ibu bapanya, anda harus melihat tanda anak sakit ini supaya si kecil itu segera mendapatkan rawatan.

Dr. Claire McCarthy dari Pusat Kesihatan Universiti Harvard menyatakan pakar sering mendapat panggilan telefon dari ibu bapa yang risaukan dengan kesihatan yang dialami anaknya.

Ya, ada ketikanya tanda anak sakit yang diceritakan oleh ibu tidaklah berbahaya. Namun, ada juga beberapa tanda anak sakit berbahaya, jika dibiarkan, ia boleh menjejaskan tahap kesihatan anak anda itu! 

Berikut merupakan 4 tanda anak sakit yang sering diabaikan ibu bapa.

4 tanda-tanda anak sakit yang berbahaya – ibu jangan berlengah lagi!

1 – Selalu nampak mengantuk 

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/10/nakita id.jpg 4 jenis sakit anak yang TAK BOLEH diabaikan, jangan sampai menyesal di kemudian hari

Kredit: Nakita ID

Pernah tak anda melihat anak seperti asyik mengantuk dan tak seperti keadaan biasa? Itu tandanya tubuh anak kekurangan tenaga dan perlu rehat.

Tapi jika dia mengantuk disebabkan menyiapkan kerja sekolah lalu menyebabkannya kurang tidur, anda tak perlu bimbang.

Akan tetapi, jika dia tidur sepanjang hari dan susah dikejutkan untuk bangun, anda harus hati-hati.

Sama juga dengan anak yang terjaga namun tidak memiliki tenaga untuk bangun dari tempat tidurnya, bahkan dia kelihatan lemah saja.

Penyebab anak kelihatan lemah ini adalah kerana dehidrasi, jangkitan, terdapat benjolan atas kepala, keracunan dan lain-lain. Semua perkara ini memerlukan rawatan perubatan dengan secepatnya.

2 – Sakit anak tak hilang-hilang

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/10/momong anak.jpg 4 jenis sakit anak yang TAK BOLEH diabaikan, jangan sampai menyesal di kemudian hari

Kredit: Momong Anak

Memang susah hati dibuatnya bila anak sakit secara berulang-ulang. Hari ini sihat, esok lusa sakitnya datang semula.

Jika hal ini sering terjadi lalu menyebabkannya kurang selesa dan makan juga tak berselera, jangan tangguh untuk melakukan pemeriksaan doktor.

3 – Sukar untuk bernafas

Sekiranya anak sakit dan sukar bernafas, anda tak boleh sesekali abaikannya terutama jika mereka mengalami gejala seperti di bawah ini:

  • Bernafas dengan lebih dalam: Ia terjadi disebabkan anak terpaksa menggunakan otot tambahan bagi membantunya bernafas. 
  • Mengeluarkan bunyi ketika bernafas: Anda dapat mendengar bunyi nafas anak seperti kroh… kroh… bahkan selepas batuk juga bunyi tetap ada.
  • Susah nak bercakap: Lihat jika anak susah untuk bertutur padahal sebelum ini dialah yang petah bercakap. Tapi bila sakit, nak cakap sepatah pun seakan susah untuk didengari. Manakala, jika terjadi pada bayi pula, si kecil akan kurang menyusu.
  • Nafas cepat dan pendek: Cara ini boleh dikenalpasti jika ibu melihatnya dari dekat dan lihat gerakan perut serta dadanya ketika bernafas.
  • Wajah anak pucat : Lihat wajahnya adakah pucat? Jika ya, benar anak anda sedang sakit.

4 – Naik ruam dan bintik merah

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/10/klik dokter.jpg 4 jenis sakit anak yang TAK BOLEH diabaikan, jangan sampai menyesal di kemudian hari

Kredit: Klik Dokter

Kebiasaannya, ruam dan bintik merah pada anak akan hilang jika ditekan. Tetapi jika sebaliknya, doktor mengatakan ia adalah keadaan yang berbahaya kerana ia boleh menyebabkan pendarahan kulit.

Ruam yang semacam ini berkaitan dengan jangkitan dan masalah kesihatan yang lain.

Jika anda perhatikan anak ada bintik ruam sebegini, segeralah bawanya berjumpa doktor untuk dirawat supaya dapat mengelak dari perkara yang lebih serius.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Jangan lupa kongsikan maklumat ini dengan ibu bapa yang lain.

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Kredit gambar: Fimela Family 

Sumber: Penulis asal Fitriyani. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Singapore untuk diterjemahkan. 

Baca juga:

Anak Saya Sentiasa Sakit Sejak Memulakan Prasekolah

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android, sekarang!