Apakah Yang Bayi Mimpikan Ketika Mereka Tidur?

lead image

Menurut pakar, ibu bapa selalu tersalah anggap tentang kemampuan bayi untuk bermimpi. Sebenarnya, bayi mimpi apa ketika mereka tersenyum dalam tidur?

Bayi mimpi apa ketika tidur?

Pernah tak anda sebagai ibu bapa tertanya-tanya, bayi mimpi apa ketika tidur?

Adakah mereka mempunyai mimpi yang sama seperti kita orang dewasa? Terutamanya bila mulut comel mereka tiba-tiba senyum atau ketawa dalam tidur.

Menurut seorang psikologi dan juga pakar tentang mimpi David Foulkes, orang biasanya salah anggap dengan kemampuan bayi bermimpi.

Foulkes menyatakan yang pengalaman bayi masih terbatas. Kemampuan otak mereka juga belum matang sehingga para saintis menganggap, bayi tidak mimpi apa-apa sepanjang beberapa tahun pertama hidupnya.

Apa dan bagaimana bayi mimpi ketika tidur?

Apakah Yang Bayi Mimpikan Ketika Mereka Tidur?

Ketika baru lahir, bayi akan mengalami fasa REM (Rapid Eye Movement) atau tidur dengan mata terbuka. Fasa ini jika terjadi kepada orang dewasa, akan membuatkan kita bermimpi.

Bayi yang baru lahir akan menghabiskan sebahagian besar masanya dalam fasa REM ini. Kadang-kadang mata bayi akan tiba-tiba terbuka, badan menggeliat atau badan seperti terkejut.

Sebagai perbandingan, orang dewasa menghabiskan 1/4 masa tidurnya dalam fasa REM. Dan bakinya dalam fasa non REM tanpa mimpi.

Jika bayi bermimpi selama dalam fasa REM, mereka akan memilik mimpi yang sama seperti 8 jam waktu sedar.

Apakah Yang Bayi Mimpikan Ketika Mereka Tidur?

Ahli neurologi percaya, fasa tidur REM pada bayi baru lahir sangat berbeza dengan apa yang dialami kita.

Bayi baru lahir menjalani fasa REM untuk mengembangkan pola dan alur di dalam otak untuk membantu perkembangan bahasa.

Bayi bermimpi ketika tidur adalah sebuah proses kognitif yang muncul di awal usia kanak-kanak. Yang muncul ketika mereka sudah boleh menggambarkan benda dan ruang sekitanya secara visual.

Hasil pemerhatian oleh Foulkes dan rakan sekerjanya, kanak-kanak berusia 4 hingga 5 tahun menggambarkan mimpi mereka sebagai sesuatu yang kosong dan statik. Tiada karakter, pergerakan, emosi dan ingatan mimpi tersebut.

Hanya ketika berusia 7 hingga 8 tahun barulah seorang kana-kanak dapat bermimpi dengan jelas. Di waktu yang sama, identiti mereka sedang terbentuk.

Apakah Yang Bayi Mimpikan Ketika Mereka Tidur?

Para saintis berpendapat yang pengenalan identiti adalah penting untuk mereka bermimpi.

Malah, pengetahuan dan pemahaman yang dimiliki oleh seorang anak, sangat berkait rapat dengan jumlah vibran dalam struktur mimpi mereka.

Pemerhatian yang dijumpai oleh Foulkes menjelaskan yang mimpi pada masa kanak-kanak berkaitan dengan masa bayi.

Pakar neurologi telah menyimpulkan yang mimpi mereka masih kosong. Tetapi sel otak berhubung.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Livescience, theAsianParent Indonesia

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Baca juga:

Ibu Ini Berkongsi 10 Tip Bagaimana Nak Tidurkan Bayi Baru Lahir Anda

Bagaimana Otak Bayi Baru Lahir Anda Mentafsir Rasa Sakit?

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Aqma

app info
get app banner