Alahai Comelnya Bayi Tersenyum Ketika Tidur, Tapi Apa Maksudnya? Betulkah Dia Mimpi Bermain Dengan Uri?

Alahai Comelnya Bayi Tersenyum Ketika Tidur, Tapi Apa Maksudnya? Betulkah Dia Mimpi Bermain Dengan Uri?

Mengapa bayi tersenyum ketika tidur? Tiada penjelasan yang tepat mengapa bayi senyum ketika tidur, tetapi ini antara puncanya.

Sebagai ibu bapa yang baru, anda sering melihat bayi anda yang tersayang tidur, tetapi apa yang anda tidak sangka ialah melihat bayi senyum ketika tidur. Reaksi anda sudah tentunya merasa bahagia dan makin membuak rasa sayang. Tetapi kemudiannya, anda mula tertanya-tanya “apa yang membuatkan si kecil kesayangan ini senyum dalam tidur mereka? Adakah ini bermaksud sesuatu?”

Maksud bayi senyum ketika tidur

Kitaran tidur REM

Mengapa bayi tersenyum ketika tidur? Baiklah, tiada penjelasan yang tepat mengapa bayi senyum ketika tidur, tetapi sebagai permulaan, anda boleh memahami tentang tidur dan tahapnya. Semua manusia, bayi dan dewasa, mempunyai dua tahap tidur. Tahap pergerakan mata cepat (REM) dan tahap bukan REM (NREM). Seperti namanya, ada pergerakan mata yang cepat di bawah kelopak mata dalam tidur REM dan tidak ada pergerakan di NREM.

Sepanjang malam, anda menjalani beberapa kitaran tidur REM dan tidur bukan REM. Bayi memulakan tidur dengan fasa NREM, yang mempunyai 3 peringkat:

  • Tahap 1: Pada peringkat ini, bayi anda terjaga dari tidur dan mengantuk dan akhirnya tidur. Ia sangat pendek. Nafas perlahan, otot mula relaks, dan gelombang otak menjadi perlahan. Bayi anda mudah bangun dengan bunyi bising atau gerakan pada tahap ini.
  • Tahap 2: Bayi anda bergerak ke tahap tidur ringan. Jantung dan pernafasannya semakin perlahan, dan otot lebih relaks berbanding sebelumnya. Pergerakan mata di bawah penutup berhenti dan aktiviti otak menjadi perlahan dengan tempoh aktiviti sporadis.
  • Tahap 3: Ini adalah tidur NREM paling mendalam di mana bayi anda tenang dan tidak bergerak. Denyutan jantung dan pernafasannya berada pada titik paling lambat, begitu juga gelombang otaknya. Tidak semudah itu membangunkannya kerana badannya dalam keadaan bersedia. Dalam fasa terdalam yang sangat penting ini, tubuhnya akan memperbaiki dan menumbuhkan semula tisu, membina tulang dan otot, dan juga menguatkan sistem imun.

Tidur berlaku dalam kitaran, dengan REM berlaku antara fasa NREM. REM berlaku antara peringkat tidur NREM mengikut urutan berikut: NREM 1, NREM 2, NREM 3, NREM 4, NREM 3, NREM 2, REM, NREM 2.

Baca juga: 6 Jenis Senyuman Bayi Selaras Dengan Perkembangan Otak Mereka

Refleks senyuman baru lahir

bayi senyum ketika tidur

Dalam fasa 'REM' tidur, bayi anda mungkin tersenyum, ketawa, tersentak, merengek, menangis atau melompat. Oleh kerana mustahil untuk benar-benar mengetahui sama ada bayi bermimpi, dipercayai bahawa ketika bayi senyum ketika tidur selalunya ia adalah refleks daripada tindak balas terhadap mimpi yang mereka alami. Sebagai contoh, banyak penyelidik menyatakan bahawa bayi mungkin mengerut atau tersenyum ketika tidur aktif. Apabila bayi menjalani tidur seperti ini, tubuh mereka dapat melakukan pergerakan yang tidak disengajakan. Pergerakan yang tidak disengajakan ini mungkin menyumbang kepada senyuman dan ketawa ketika tidur.

Mimpi

Terdapat percanggahan pendapat yang mempersoalkan kemampuan bayi mempunyai mimpi indah seperti orang dewasa. Mimpi kita terdiri daripada peristiwa, pengalaman, dan interaksi masa lalu. Ia juga melibatkan dialog dan perasaan serta orang-orang yang kita kenal dalam fikiran kita. Seorang bayi yang baru lahir belum mempunyai kemahiran mental yang diperlukan, untuk membentuk perkara yang kompleks seperti mimpi.

Pada bulan-bulan pertama kehidupan mereka, ketika bayi tersenyum dan ketawa ketika mereka sedang tidur, tindakan itu hanyalah tindak balas bawah sedar dari otak mereka, yang berlaku kemungkinan besar ketika bayi mengantuk atau semasa tidur tahap REM.

Membangunkan emosi

Sudah lama ada tanda-tanda bahawa senyuman yang baru lahir dapat memberi isyarat emosi positif hingga tahap tertentu. Senyuman telah diperhatikan dalam beberapa hari pertama kehidupan sebagai tindak balas terhadap pukulan pipi atau perut. Bayi yang baru lahir juga tersenyum sebagai tindak balas terhadap rasa dan bau yang manis. Diperkirakan bahawa ketika bangun tidur, otak mereka yang sedang berkembang merekam semua pengalaman harian mereka, yang mungkin akan diproses ketika mereka sedang tidur. Emosi gembira yang dirasakan semasa menyerap pengalaman baru ini dapat ditunjukkan melalui senyuman atau tawa ketika mereka tidur. Oleh itu, tersenyum atau ketawa ketika tidur dianggap sebagai sebahagian daripada proses mengembangkan emosi manusia mereka.

Makna senyum

bayi senyum ketika tidur

Walaupun senyum "bayi yang sedang tidur" mungkin disebabkan oleh emosi yang berkembang, atau kitaran tidur REM, masih ada jenis senyuman yang berbeza. Ya, bayi mempunyai pelbagai jenis senyuman dengan makna yang berbeza, dan senyuman ini muncul pada pencapaian yang berbeza dalam kehidupan mereka. Sekiranya bayi yang baru lahir tersenyum dalam tidurnya, senyumannya tergolong dalam salah satu daripada tiga kategori: Refleksif, Responsif, dan Sosial.

Senyum reflektif

Bilakah bayi mula tersenyum anda bertanya? Seawal 0 hingga 6 minggu, anda mungkin akan melihat senyuman pertama bayi anda. Dalam beberapa hari pertama kelahiran, si kecil akan menunjukkan senyuman seketika semasa tidur. Semasa REM, tubuh bayi anda mengalami perubahan fisiologi yang mengaktifkan refleks tertentu, dan senyum adalah salah satunya. Pakar berpendapat bahawa episod senyum awal pada bayi adalah tindakan refleks yang serupa dengan refleks lain yang ditunjukkan oleh bayi yang baru lahir, seperti menghisap dan mengakar. Senyum reflektif ini bukan disebabkan emosi, ia cuma datu fasa kemahiran bayi. Sebenarnya, senyuman refleks mungkin berlaku semasa bayi berada di dalam kandungan ibunya dari 25 hingga 27 minggu kehamilan. Selepas kelahiran, senyuman refleks biasanya berlaku semasa fasa tidur REM.

Senyum responsif

Semasa bayi anda meningkat sekitar 6 hingga 8 minggu, dia akan mula tersenyum sebagai tindak balas kepada pengalaman deria yang dia rasa menyenangkan. Senyumnya adalah reaksi terhadap deria pengalaman, bukan tindak balas sosial, jadi jangan terlalu berharap pada tahap ini. Bayi hanya belajar tentang senyum dan ketawa sebagai ungkapan kegembiraan di kemudian hari, sekitar 3 hingga 4 bulan atau lebih lewat dari itu. Sebanyak mana anda ingin menganggap senyuman ini sebagai pengesahan bahawa anda adalah ibu terbaik di dunia, senyuman responsif bukanlah reaksi sosial. Walau bagaimanapun, anda masih boleh berusaha memberi senyuman dengan memberi bayi anda banyak peluang untuk mempelajari wajah anda semasa anda bercakap dengan lembut. Senyuman responsif dapat membantu anda mengetahui tentang suka dan tidak suka bayi anda, apa yang menggembirakannya atau apa yang membuatnya tersengih. Meniru ungkapannya, dan dia mungkin mula meniru ekspresi anda.

Senyum sosial - Perubahan Emosi

bayi senyum ketika tidur

Menjelang 3 hingga 4 bulan, bayi anda harus memasuki tahap sosial di mana dia mahu berhubung. Hingga saat ini, senyum bayinya adalah reaksi dalaman terhadap perkara-perkara yang menarik perhatiannya. Sekarang dia mampu mengenal pasti anda sebagai pengasuh utamanya dan akan tersenyum ketika melihat anda. Dia juga akan dapat bertindak balas ketika anda mengeluarkan suara konyol, dan belajar mendapatkan reaksi dari anda dengan tersenyum. Sekarang, tidak ada keraguan anda menjadi kegemarannya.

Buang angin

Kenyataan bayi senyum kerana buang angin tidak disokong oleh penyelidikan saintifik yang konkrit. Walaupun begitu, adalah fakta yang diketahui bahawa bayi yang kolik cenderung mudah marah, dan kentut membawa kelegaan dan membantu mereka merasa lebih baik. Oleh itu, salah satu sebab untuk tersenyum semasa tidur adalah kerana bayi anda mengeluarkan gas.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber: Parenting.First Cry

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner