Bayi Ini Hampir Maut Overdose Apabila Ibu Guna Bonjela Rawat Sakit Tumbuh Giginya!

lead image

"Saya merayu kepada anda, jika guna Bonjela untuk bayi anda, tolong guna jumlah sekecil mungkin!"

Pernahkah anda menggunakan Bonjela untuk bayi? Penggunaan gel adalah salah satu cara mengatasi bayi sakit tumbuh gigi dan Bonjela merupakan jenama yang sering digunakan untuk merawat ulser dan gusi sakit.

Namun, selamatkah penggunaan gel Bonjela ini, dan apakah dos yang sesuai untuk digunakan? Kes yang berlaku di Auckland baru-baru ini diharapkan dapat membuka mata masyarakat tentang penggunaan Bonjela, khususnya untuk bayi dan kesan sampingan yang boleh berlaku.

bonjela untuk bayi, sindrom reye, teething gel untuk bayi, ulser bayi, bayi tumbuh gigi, dos ubat untuk bayi, sakit dalam mulut, penyebab ulser mulut, cara mengatasi bayi sakit tumbuh gigi, bayi tumbuh gigi, ubat untuk bayi tumbuh gigi, melegakan sakit gigi, bonjela untuk bayi tumbuh gigi, bayi sakit gusi

Bayi Hampir Maut Diberi Bonjela Berlebihan

Seorang bayi hampir maut apabila diberikan Bonjela dalam dos berlebihan oleh ibunya, bertujuan untuk melegakan kesakitan tumbuh gigi bayinya yang berusia 7 bulan.

‘Saya kini berada di Hospital Starship Auckland dengan bayi saya yang berusia 7 bulan  yang sebenarnya hanya beberapa minit dari kematian selepas  menggunakan Bonjela terlalu banyak,’ tulis Vermunt dalam kumpulan keibubapaan di Facebook.

‘Bahan aktif di Bonjela akan menjadikan bayi anda menjadi darah ACIDIC dan menyebabkan kegagalan renal lengkap.’

Cik Vermunt berkata, anaknya Athena sakit gusi selama beberapa hari, menyebabkan dia terdorong menyapu gel Bonjela untuk bayi itu secara kerap.

Malangnya Athena tidak memberi tindakbalas positif dan terpaksa dibawa ke hospital!

Athena diberikan ubat pelali dan dimasukkan ke mesin pernafasan sementara doktor melakukan pengambilan darah dan transfusi. Pakar perubatan telah mendiagnosis bayi tersebut dengan salisilat berlebihan, bahan aktif yang terdapat dalam Bonjela.

Bayi Ini Hampir Maut Overdose Apabila Ibu Guna Bonjela Rawat Sakit Tumbuh Giginya!

Ibunya mengaku menggunakannya untuk merawat kesakitan anaknya ‘dengan lebih cepat’ tetapi mengaku kesalahannya, dan membuat posting untuk memberi amaran kepada ibu bapa yang lain untuk berhati-hati dengan dos bonjela untuk bayi.

“Saya merayu kepada anda, jika anda menggunakan Bonjela untuk bayi anda, tolong guna jumlah sekecil mungkin,’ kata Cik Vermunt.

Cara Mengatasi Bayi Sakit Tumbuh Gigi: Beri Ubat Dalam Dos Yang Disarankan

Jurucakap Bonjela memberitahu Daily Mail Australia, mereka kini berhubung secara langsung dengan pengguna mengenai insiden ini dalam usaha untuk mengetahui apa yang berlaku.

‘Sementara itu, kami berharap bayi itu sembuh dengan segera,’ kata jurucakap.

‘Kesihatan dan keselamatan pengguna kami adalah keutamaan kami. Semua produk Bonjela di Australia dan New Zealand dikaji semula dan diluluskan oleh Pentadbiran Barangan Terapeutik (TGA), badan kawal selia bagi barangan terapeutik di Australia dan Otorita Keselamatan Peranti Obat dan Perubatan New Zealand (Medsafe) untuk keselamatan dan keberkesanan.

‘Seperti semua ubat, ibu bapa perlu menggunakan gigi mulut dan mulut gel mulut sahaja mengikut arahan pada pembungkusan dan harus merujuk pakar penjagaan kesihatan jika mereka mempunyai sebarang kebimbangan.

Kami mengalu-alukan pengguna dan pakar kesihatan untuk menghubungi kami jika mereka mempunyai soalan mengenai maklumat dalam risalah maklumat pesakit. ‘

Cara Mengatasi Bayi Sakit Tumbuh Gigi

bonjela untuk bayi, sindrom reye, teething gel untuk bayi, ulser bayi, bayi tumbuh gigi, dos ubat untuk bayi, sakit dalam mulut, penyebab ulser mulut, cara mengatasi bayi sakit tumbuh gigi, bayi tumbuh gigi, ubat untuk bayi tumbuh gigi, melegakan sakit gigi, bonjela untuk bayi tumbuh gigi, bayi sakit gusi

Gigi yang baru tumbuh sememangnya menyakitkan gusi dan menyebabkan ketidakselesaan kepada si manja anda.

Bayi boleh meragam, menangis dan menjerit untuk memberitahu ibu bapa yang dirinya perlukan sesuatu untuk tenang.

Apakah cara untuk mengendalikan bayi meragam akibat gigi tumbuh?

  1. Terapi Peluk Apabila bayi menangis kerana ketidakselesaan, peluk si manja anda bagi memberi jaminan anda ada bersamanya.
  2. Gosok Gusi  Urut gusi bayi dengan jari yang bersin untuk menenangkannya. Anda juga boleh menggunakan gel khas untuk menghilangkan ketidakselesaan akibat tumbuh gigi.
  3. Teether Apabila tidak selesa, bayi akan cenderung mengigit objek untuk mengurangkan rasa sakit. Beri mereka teether yang bersesuaian, letak dalam peti sejuk sebelum beri kepada bayi.
  4. Finger food Bagi bayi berusia lebih 6 bulan, tawarkan biskut susu tanpa gula dan garam. Pastikan makanan tersebut mudah cair di mulut.
  5. Makanan sejuk Buat aiskrim dari buah-buahan, dan beri kepada bayi bagi mengurangkan kesakitan gusi.
  6. Teething gel Sapukan teething gel dalam dos yang bersesuaian, pastikan tidak berlebihan.
  7. Bip Pakai bip pada bayi sedang tumbuh gigi, kerana air liur bayi cenderung keluar dengan banyak pada ketika ini! Jika tidak, kulit bayi akan lmudah menjadi kering atau merah kerana celahan dagu yang berlipat basah dengan kerap.

Semoga bermanfaat.

Adakah bayi hilang selera semasa tumbuh gigi?

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: dailymail

Baca juga: 

Macam mana nak beza anak demam sebab tumbuh gigi atau sebab sakit lain?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!