Sedut Straw Terlalu Kuat, Gadis Mati Tercekik Semasa Minum Boba! Apa Perlu Dibuat Jika Tercekik?

lead image

Mati tercekik boleh dielak sekiranya kita ada kemahiran yang betul bagi mengeluarkan objek dari badan mangsa. Ketahui tekniknya dalam artikel.

Kebelakangan ini, masyarakat seluruh dunia khususnya di Malaysia semakin menjadi-jadi dengan kegilaan minuman ‘pearl’ atau dikenali sebagai boba. Namun tahukah anda minum boba boleh menyebabkan risiko mati tercekik?

Ini bukan cerita rekaan, malah ia benar-benar telah berlaku di China!

Gadis Mati Tercekik Boba Setelah Sedut Straw Terlalu Kuat

mati tercekik

Seorang gadis berusia 19 tahun telah meninggal dunia akibat tercekik ‘pearl’ atau bebola kenyal tapioka dari minumannya.

Menurut laporan, gadis tersebut dan adiknya telah membeli minuman boba dan sedang menuju ke rumah rakan mereka. Tiba-tiba, dia mengalami kesukaran bernafas dan tangannya mula berubah menjadi kehitaman!

Adiknya yang terkejut dengan peristiwa itu terus bergegas membawa kakaknya ke hospital. Namun dia tidak dapat diselamatkan walaupun setelah doktor cuba melakukan CPR. Hasil siasatan mendapati terdapat 3 biji ‘pearl’ yang tersangkut di trakea gadis tersebut, menyebabkan dia mati tercekik dalam masa yang singkat.

Gadis berkenaan dikatakan cuba untuk menyedut ‘pearl’ menggunakan straw, namun mengalami kesukaran melakukannya. Lalu dia terus menyedut kuat dan menarik 3 biji pearl kenyal tapioka tersebut secara serentak.

Kejadian ini memberi peringatan kepada kita untuk minum secara berhati-hati terutamanya buat warga tua dan kanak-kanak, kerana 1 biji pearl tapioka cukup besar untuk menyekat laluan pernafasan. Sebaiknya sedut secara biasa dan kunyah sebelum menelannya!

Gejala Tercekik

Adalah penting bagi kita mengetahui tanda-tanda seseorang sedang tercekik makanan atau objek lain. Sekiranya orang dewasa tercekik, anda mungkin melihat perilaku berikut pada mangsa:

mati tercekik pearl

sumber: thehealthsite

  • Batuk atau kelihatan seperti hendak memuntahkan sesuatu
  • Isyarat tangan dan panik (kadang-kadang menunjuk kepada tekak)
  • Ketidakupayaan untuk bercakap
  • Respon semula jadi untuk tercekik adalah untuk memegang tekak (leher) dengan satu atau kedua tangan.
  • Pengsan
  • Wajah menjadi biru: Cyanosis, pewarnaan biru ke kulit, dapat dilihat paling awal di sekitar wajah, bibir, dan tempat tidur kuku. Anda mungkin melihat ini, tetapi tanda-tanda tercekik lain akan muncul terlebih dahulu.
  • Jika bayi tercekik, lebih banyak perhatian harus dibayar kepada tingkah laku bayi. Mereka tidak boleh diajar tanda tercekik sejagat.
  • Kesukaran bernafas
  • Lemah menangis, batuk lemah, atau kedua-duanya

Rawatan Untuk Mangsa Tercekik

Apabila seseorang tercekik, anda boleh cuba melakukan rawatan sendiri sementara menunggu ambulan atau doktor tiba. Kemahiran ini sebaiknya dipelajari bagi mengelakkan kejadian mati tercekik khususnya kerana ia berlaku secara tiba-tiba.

tercekik makanan

Sumber: emedicinehealth

rawatan tercekik

Sumber: emedicinehealth

Kejadian tercekik adalah kecemasan. Ia boleh menyebabkan kematian dengan cepat jika tidak dirawat dengan segera.

Jangan teragak-agak untuk membuat panggilan bantuan kecemasan jika anda mengesyaki seseorang sedang tersedak. Jangan cuba memandu membawa orang yang sedang tersedak ke jabatan kecemasan hospital.

Semoga bermanfaat. Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Sering sesak nafas semasa tidur, normalkah ini semasa mengandung?

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: hitz.com/emedicinehealth

Baca juga:

Tahukah Anda Makanan Ini Berisiko Buat Anak Tercekik?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner