Cara mencuci dan menyimpan baju bayi baru lahir untuk ibu bapa baru

Cara mencuci dan menyimpan baju bayi baru lahir untuk ibu bapa baru

Ini 5 petua cara betul untuk mencuci baju bayi dan simpan pakaian si manja untuk ibu bapa baru supaya ia boleh tahan hingga ke anak seterusnya.

Mencuci baju bayi dan menghilangkan kekotoran dari pakaian si manja mungkin tugas yang bosan dan memakan masa. Biarpun pakaian baru mahupun yang lama, di sini adalah 5 petua, cara betul untuk mencuci dan menyimpan baju bayi supaya ia boleh tahan sehingga ke anak yang seterusnya.

#1 Mencuci baju bayi, mengapa ia penting

mencuci baju bayi

Ibu bapa perlu mencuci baju bayi sebelum menggunanya terutamanya jika ia baju baru. Kebanyakkan pakaian bayi yang baru disembur dengan bahan kimia formaldehid sebelum dihantar untuk dijual.

Bahan kimia ini disembur untuk memastikan pakaian itu nampak baru dan tidak kusut apabila sampai ke destinasi. Kulit bayi sangat suci dan sensitif, jadi elak dari tersentuh bahan kimia yang ada pada baju baru.

Guna sabun pencuci yang lembut dan khas untuk bayi. Jangan guna pelembut kerana ia boleh merengsa kulit bayi anda.

Pelembut juga boleh mengurangkan keberkesanan fungsi kalis api yang terdapat pada sesetengah baju tidur buatan luar negara.

Jangan lupa untuk mencuci pelapik katil, selimut, baju baru ibu bapa, dan apa saja yang boleh tersentuh kulit bayi anda.

#2 Petua mencuci kekotoran pada baju bayi
mencuci baju bayi

Sumber gambar: Austin Kirk |Flickr

Sebaik sahaja bayi anda dapat kelulusan balik rumah, mulalah cabaran untuk mencuci baju bayi yang sebenar. Muntah, kesan najis, sisa makanan.

Makanan yang berminyak sudah pasti akan terkena pada baju bayi anda. Biarpun sukar untuk tanggal, ada jalan penyelesaiannya.

Segera cuci pakaian kotor dengan air biasa untuk mengurangkan kesan pada baju. Kemudian rendam pakaian itu dengan air sabun sekurang-kurangnya 30 minit.

Tips penting: sabun pencuci pakaian jenis cecair lebih berkesan untuk menghilangkan kekotoran berbanding jenis serbuk.

Sekiranya terkena makanan berminyak, cuba guna bedak bayi. Campurkan bedak bayi dengan sedikit air sehingga kemudian sapu pada kawasan yang terkesan minyak.

Bedak bayi sangat berkesan, ia boleh menyerap sisa minyak di antara gentian kain. Ketepi 30 minit sebelum mencuci baju bayi anda seperti biasa. Jangan keringkan pakaian itu sehingga anda pasti kesan minyak itu sudah ditanggalkan.

#3 Mencuci kesan najis bayi

mencuci baju bayi

Jika ibu bapa memilih menggunakan cloth diaper, ini petua untuk anda. Najis bayi pasti akan meninggalkan kesan pada alas lampin.

Ikut langkah untuk mencuci yang disarankan oleh pembekal cloth diaper tersebut. Kalau kesan pada cloth diaper masih tak tanggal, rendamkan lampin dalam campuran air dengan sabun pencuci dan 1/4 – 1/2 cawan peluntur untuk pakaian berwarna.

Rendam 30 minit kemudian cuci dengan air panas dan tambah sabun pencuci. Ulang sehingga kesan hilang.

#4 Kekotoran pada baju bayi semasa di luar
Cara mencuci dan menyimpan baju bayi baru lahir untuk ibu bapa baru

Sumber gambar: Pinterest

Jangan terpedaya dengan taktik pemasaran untuk membeli pen mudah alih yang boleh menghilangkan kesan kekotoran. Anda boleh bawa botol penyembur sabun sendiri. 

Campurkan air dengan sabun pencusi mengikut nisbah 3: 1 untuk setiap botol penyembur; 3 bahagian air dan 1 bahagian sabun.

Masukkan ke dalam beg lampin dan gunakan apabila perlu. Kemudian, jangan lupa untuk mencuci baju bayi anda sebaik saja pulang ke rumah.

#5 Cara menyimpan baju bayi 

mencuci baju bayi

Bayi anda akan cepat membesar dan dengan sekelip mata, dia tik akan muat lagi dalam pakaian-pakaiannya.

Apabila ini berlaku, ibu bapa boleh memilih untuk menderma ataupun menjual pakaian-pakaian ini. Tapi jika anda ingin menyimpan untuk bayi seterusnya, ini adalah beberapa langkah yang wajib.

Terlebih dahulu, pastikan semua pakaian anak sudah dicuci tanpa menggunakan pelembut. Kemudian asingkan mengikut jenis dan saiz baju.

Masukkan ke dalam kotak yang dilabel 1-3 Bulan, 3-6 bulan dan sebagainya. Apabila pakaian anak disusun dan diasingkan secara sistematik, ini memudahkan kerja si ibu untuk mengeluarkan pakaian bayi secara beransur-ansur apabila diperlukan.

Semoga perkongsian ini berguna untuk anda, ibu bapa semua.

 

Sumber: LiveAbout

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Baca juga:

Ada Banyak Baju Kanak-Kanak Yang Lama Dan Tak Lagi Dipakai? Dermakan Ia Di Sini!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner