Pembantu rumah rebus bayi hingga mati kerana dendam tak dibayar gaji

lead image

Akibat tak dibayar gaji, seorang pembantu rumah bunuh bayi tiga bulan kerana terlalu berdendam dengan majikannya. Dia melakukannya sewaktu majikan keluar...

Sekarang, banyak sangat kes yang membabitkan pembantu rumah bunuh bayi. Tak kira pembantu rumah import atau eksport.

Sebab itu sebelum nak pilih pembantu rumah, lihat profil dirinya terlebih dulu. Kemudian pilih yang boleh buat kerja, ini paling penting! 

Dalam masa yang sama, tangungjawab majikan adalah untuk memberikan pembantu rumah rehat yang cukup dan bayar gaji mereka tepat pada masa.

Mustahak kalau pembantu rumah itu bukan sekadar buat kerja-kerja rumah tapi perlu juga uruskan insan tersayang iaitu anak. Namun, manusia rambut sama hitam tapi hati lain-lain.

Tetap ada sifat dendam dalam diri jika disimpan terlalu lama. 

Inilah kejadian yang berlaku kepada seorang majikan, di mana bayinya yang berumur tiga bulan ditemui mati dibunuh pembantu rumah gara-gara tak dibayar gaji. Astagfirullah! 

Wang adalah penyebab kejadian mengejut ini terjadi. Ia disebabkan gaji pembantu rumah itu dibayar lambat, jadi pembantu rumah warga Afrika Selatan terbabit sanggup merebus bayi tiga bulan hingga mati!

Kasihannya, anak yang tak berdosa jadi mangsa akibat kerakusan manusia keji! 

Kenapa pembantu rumah tersebut bunuh bayi?

Pembantu rumah berkenaan, Nokuthula Nyathi dari Zimbabwe, Afrika Selatan disabit kesalahan bawah Akta Jenayah kerana menyebabkan kematian ke atas seorang bayi kerana dia lewat terima bayaran gaji. 

Nokhuta ada bertanyakan soalan berkaitan gaji pada majikannya selepas dua hari tidak menerima bayaran yang sepatutnya dibayar.

Majikannya, Karen Dube, berjanji akan membayarnya pada hujung minggu yang sama tetapi gagal menepati janjinya. 

pembantu rumah bunuh bayi, pembantu rumah bunuh anak, pembantu rumah, kejadian bunuh bayi, pembantu, orang gaji bunuh bayi, orang gaji bunuh anak, kes pembantu rumah bunuh bayi, insiden pembunuhan bayi, dendam sampai bunuh

Kredit gambar: aps18.com

Dalam tindakan membalas dendam, Nokithula tidak dapat berfikir panjang lalu dia meletakkan bayi majikannya yang berusia tiga bulan di dalam periuk air, dan merebus bayi berkenaan selama sejam.

Jiran terdekat berkata, pembantu rumah bunuh bayi itu dan majikannya memang tak sebulu. Menurut mereka lagi, amat mustahil jika majikan itu tak mampu bayar gaji pembantu rumah tersebut.

Menurut laporan, Nokithula didakwa ditangkap mencuri beberapa kali dan majikannya cuba membuangnya tetapi tidak berjaya kerana Nokithula tidak mahu letak jawatan. 

Pembantu rumah bunuh bayi: Ibu bayi terkejut dan pengsan 

Selepas pembantu rumah bunuh bayi, Nokithula melarikan diri. Apabila Karen Dube pulang ke rumah.

Dia terkejut lalu pengsan apabila melihat bayinya sudah mati. Dia ditemui tak sedarkan diri oleh jirannya.Akhirnya, pembantu rumah bunuh bayi itu ditangkap atas pembunuhan kejam terbabit. 

Pengajaran yang boleh dikutip dari kes pembantu rumah bunuh bayi 

  • Jalinkan persaudaraan antara pembantu rumah dan majikan. Jangan memandang rendah terhadap mereka. Anggap mereka sebagai kawan yang baik kerana dia menjaga harta dan nyawa anda iaitu anak. 
  • Percaya dengan naluri anda. Kalau rasa ada yang tak kena dengan pembantu rumah adukan pada agensi dan ganti dengan pembantu rumah yang baru.
  • Pilih dengan betul. Minta profil kerjanya sebelum ini dari agensi atau majikan sebelumnya dan kenapa dia berhenti.
  • Kalau ada jiran yang buat laporan yang tak elok tentang pembantu rumah anda jangan abaikan suara itu. Tapi cuba siasat dan cari bukti. 
  • Tanya pada kawan yang ada ambil pembantu rumah dari agensi. Minta mereka kongsi pengalaman sama ada baik atau buruk. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia