Tak Perlu Mainan Mahal, Main Lekat Sticker Juga Bantu Perkembangan Anak!

Tak Perlu Mainan Mahal, Main Lekat Sticker Juga Bantu Perkembangan Anak!

Tak sangka ada banyak kelebihan jika anak suka main sticker yang boleh bantu perkembangan mereka!

Ibu bapa memang ada yang suka membeli pelbagai permainan kanak kanak untuk anak mereka di rumah demi perkembangan si kecil yang sihat dan positif. Tapi tahu tak anda, dalam banyak-banyak mainan, rupa-rupanya STICKER atau PELEKAT adalah benda yang sangat bagus untuk diperkenalkan pada anak?

Bahkan, sticker juga tidak memerlukan modal yang besar untuk dibeli. Malah ibu ayah boleh beli dari kedai DIY sahaja. Nak sticker design yang macam mana semuanya ada! Bila murah, bolehlah beli banyak-banyak.

Seorang bapa, Najmi Nawawi berkongsi di laman Facebook miliknya dengan mengatakan, dia masih teringat dengan kata-kata yang diutarakan oleh seorang Occupational Therapist (OT) iaitu sticker boleh menjadi alat yang sangat membantu dan dianggap senjata rahsia yang boleh digunakan oleh ahli OT bagi membentuk perkembangan kanak-kanak.

Permainan Kanak-Kanak Berbentuk Sticker & Kelebihannya

Ini antara manfaat bila anak suka main sticker di dalam rumah. Jadi ibu boleh sediakan buku atau kertas untuk anak lekat sticker ini di dalamnya. Dengan cara ini juga, tidaklah nanti si kecil lekat sticker pada badan dan muka sahaja.

Apapun jom kita tengok apa kelebihannya terlebih dahulu.

#1. Memberi manfaat pada motor halus

permainan kanak kanak

Sebenarnya, tidak semudah yang disangka untuk cabut sticker yang melekat pada plastik. Jadi, hujung jari halus diperlukan bagi memastikan sticker berjaya dicabut dengan sempurna.

Apatah lagi sesetengah anak susah nak pegang hujung kertas nipis itu. Bahkan, banyak juga saiz sticker yang ada kalanya terlalu kecil sampai orang dewasa pun susah nak cabut!

#2. Koordinasi tangan kanak-kanak

Ia disebabkan anak akan menggunakan kedua-dua tangan mereka untuk membuka sticker.  Satu tangan untuk pegang buku sticker dan satu lagi untuk mencabut sticker tersebut.

Ini adalah satu latihan yang sangat baik untuk koordinasi tangan kiri dan kanan anak. Kedua-dua tangan dapat berkoordinasi dengan cukup sempurna.

#3. Meningkatkan kemahiran visual

permainan bayi

Namun begitu, kita tidak dapat sangkal bahawa ada juga sticker yang anak tak suka main. Jadi sebelum beli, biar anak pilih dahulu kesukaan buku sticker mana yang dia mahukan.

Tapi, pilihan dan jenis sticker yang boleh dipadankan dengan warna dan bentuk lebih membantu meningkatkan daya visual pada kanak-kanak.

#4. Eksplorasi daya sensori

Selain itu, sticker ini juga datang dengan pelbagai jenis dan tekstur. Misalnya ada yang jenis licin, kembang, rata, kasar, bermanik dan sebagainya.

Walau berbeza jenis, setiap sticker ini dapat membantu si kecil belajar mengenal semua tekstur yang ada lantas membantu perkembangan daya sensori dengan lebih baik.

#5. Kiri dan kanan

sticker anak

Biasanya anak-anak yang masih kecil baru nak belajar mana sebelah kiri dan mana pula yang kanan. Sebab itu ada ketikanya anda dapat lihat nak pakai kasut pun sampai tertukar kiri dan kanan.

Tapi dengan pelekat ini, ia dapat membantu mereka membezakan yang mana kiri dan kanan. Sebagai contoh, tampal satu sticker di pipi kanan dan satu lagi pipi kiri. Kemudian, mereka tampal pula di tangan kanan dan tangan kiri. Begitulah seterusnya sampai mereka kenal mana kiri dan kanan.

#6. Lain-lain

Bukan lima kelebihan di atas sahaja, main sticker ini juga dapat membantu anak dengan kemahiran membaca, menyusun, berbahasa, kreatif, inovatif, yakin diri dan banyak lagi.

Kesimpulannya, jangan rasa pelik bila tengok anak sendiri atau anak orang lain suka sangat main tampal-tampal ini. Sedangkan ada banyak manfaat yang anda sendiri tidak tahu sebelum ini. 

Ikutkan kita masa kecil-kecil dahulu pun suka sangat main sticker ini, kan? Sampai mak bising habis dinding rumah kena lekat, hehe! 

Jadi, bila sudah tahu ini moh ler kita beli satu sticker untuk anak main! Semoga bermanfaat dan jangan lupa share dengan suami anda ya! 

Tak Perlu Mainan Mahal, Main Lekat Sticker Juga Bantu Perkembangan Anak!

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Sumber: Najmi Nawawi 

Kredit gambar : www.anajingga.com 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Mana-mana pandangan dan pendapat di dalam artikel ini adalah peribadi dan tertakluk hanya pada pengarang, ia tidak mewakili theAsianparent atau klien.
Artikel(Cerita)
app info
get app banner