Amalkan Makanan Ini Ketika Hamil Jika Ibu Ingin Bayi Lahir Dengan Rambut Lebat & Sihat

Amalkan Makanan Ini Ketika Hamil Jika Ibu Ingin Bayi Lahir Dengan Rambut Lebat & Sihat

Melahirkan seorang bayi dengan rambut lebat membuatkannya kelihatan lebih comel dan menyerlah. Ibu disarankan untuk amalkan makanan ini sejak hamil lagi!

Bayi rambut lebat sering kali menjadi perhatian orang di sekelilingnya. Bagi ibu yang sedang hamil, anda mungkin menginginkan bayi berambut sihat dan lebat.

Namun sebelum itu ibu perlulah sedar bahawa pertumbuhan rambut bayi di dalam rahim adalah salah satunya disebabkan oleh faktor genetik dan keturunan. 

Petua mudah bayi rambut lebat dan sihat

petua melebatkan rambut bayi

Menurut New York Times, kajian mendapati pertumbuhan rambut bayi menjadi lebih baik sekiranya  ibu hamil dengan kadar estrogen tinggi kerana berupaya merangsang rambut dengan lebih banyak.

Selain itu, gaya pemakanan turut mempengaruhi bayi rambut lebat. Antara keperluan nutrisi yang diperlukan ialah:

  • Zat besi seperti bayam, kentang dan kacang merah.
  • Omega-3 seperti minyak ikan, ikan salmon dan kacang kenari.
  • Protein seperti telur, ikan, daging dan susu.
  • Pelbagai vitamin seperti gandum, buah dan sayur-sayuran.

Namun sebenarnya anda boleh mengamalkan gaya pemakanan sihat sejak bayi masih dalam kandungan. Antaranya ialah:

#1. Minyak zaitun

Minyak zaitun atau olive oil mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan tubuh ibu mengandung dan juga bayi dalam kandungan. Untuk 100 gram minyak zaitun memiliki sebanyak 884 kalori, vitamin A dan E serta lemak.

Menurut USDA, untuk satu sudu minyak zaitun bersamaan 14 gram mengandungi:

  • Kalori sebanyak 120
  • Jumlah lemak 14g 
  • Lemak tepu 2.2g
  • Lemak tidak tepu 1.8

Selain baik untuk perkembangan jantung dan otak, ia turut membantu meningkatkan pertumbuhan rambut bayi dalam kandungan.

#2. Kacang hijau

Ibu mungkin pernah mendengar bahawa pengambilan kacang hijau semasa hamil boleh membantu bayi lahir dengan rambut tebal. Selain ia mudah diperoleh dan harganya sangat murah, kacang hijau adalah selamat untuk diamalkan kerana rendah kalori, tinggi zat besi dan fitoestrogen.

Bukan itu sahaja, ia dikatakan dapat membantu melegakan masalah loya dan pening sepanjang tempoh kehamilan.

#3. Buah pic

tips lebatkan rambut

Tidak hanya kaya dangan fitoestrogen, buah pic turut mengandungi beberapa nutrien lain dalam membantu menggalakkan pertumbuhan rambut bayi. Biotin streoid dikatakan mampu menggalakkan kesihatan kulit kepala tanpa sebarang kesan sampingan.

#4. Mengamalkan roti gandum atau multigrain

Ketika membeli roti, ibu dinasihatkan untuk memilih jenis multigrain atau bijirin penuh kerana ia mempunyai zat lebih baik berbanding roti putih. Kebiasaannya untuk menghasilkan roti jenis ini memerlukan pelbagai jenis tepung seperti tepung gandum penuh, pelbagai guna dan tepung rai.

Ia menyediakan sumber kalsium optimum yang diperlukan oleh ibu hamil dan perkembangan janin dalam kandungan. Vitamin C yang terkandung juga dapat memperkuatkan lagi sistem imunisasi dan sekaligus membantu menggalakkan pertumbuhan rambut bayi.

#5. Minum air kelapa muda

Kebanyakan ibu hamil mengamalkan pengambilan air kelapa muda sehingga bayi selamat dilahirkan. Hal ini adalah untuk mendapatkan kulit bayi yang putih dan bersih.

Air kelapa berguna sebagai diuretik semula jadi untuk melancarkan sistem perkumuhan bagi membolehkan pembuangan air kencing lebih lancar dan bersih daripada sebarang bahan mengandungi toksin.

Bukan itu sahaja, amalan minum air kelapa muda secara teratur ketika hamil dapat menggalakkan pertumbuhan rambut bayi.

#6. Buah avokado

cara melebatkan rambut bayi

Buah avokado tidak hanya memberikan khasiat kepada bayi, tetapi kesihatan ibu juga. Ia mengandungi banyak vitamin B dan E yang penting untuk kesihatan rambut. Hal ini sekaligus dapat membantu melebatkan rambut bayi sejak dalam kandungan.

#7. Telur

Telur adalah sumber protein yang terbaik. Setiap bakal ibu disarankan untuk mengambil telur setiap hari untuk menyokong kehamilan yang sihat.

Antara manfaat lainnya ialah telur membantu menggalakkan pertumbuhan rambut bagi bayi yang belum lahir. Oleh itu, ibu boleh menambahkan telur semasa sarapan unuk mendapatkan bekalan nutrisi baik seperti zat besi, zink dan lain-lain.

Justeru, pemakanan yang sihat dapat membantu anda mendapatkan bayi comel dengan rambut yang lebat. Kebiasaannya, rambut bayi akan tumbuh dengan sendirinya setelah usia kehamilan anda memasuki minggu ke-14 sehingga ke-15.

Sumber: Kumparan, Parenting

Kredit foto: Google

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner