Penat Dengan Karenah Bayi Sukar Tidur Malam? Ibu Ayah Cuba Amalkan Surah Untuk Tidur Ini!

Penat Dengan Karenah Bayi Sukar Tidur Malam? Ibu Ayah Cuba Amalkan Surah Untuk Tidur Ini!

Ibu bapa yang berhadapan dengan anak-anak sukar tidur malam pasti akan rasa risau. Apa kata, cuba surah untuk tidur ini yang dapat menenangkan bukan sahaja si manja, bahkan anda sendiri juga.

Bila dah jadi ibu ini, apa yang kita harapkan adalah supaya anak kita dapat tidur lena. Lebih-lebih lagi pada waktu malam supaya kita pun dapat juga merehatkan diri. Namun bagaimana pula berdepan bayi susah tidur malam? Cuba surah untuk tidur ini setiap malam, mungkin bayi akan lebih lena.

Tidak dinafikan tugas membesarkan setiap anak bukanlah sesuatu yang mudah. Ada masanya, si manja akan meragam pada tengah malam. Sehingga pelbagai cara sudah dilakukan, namun ia seperti tindakan sia-sia.

Ibu Ayah Amalkan Surah Untuk Tidur Ini Agar Bayi Lebih Tenang dan Selesa

Jika bayi anda sukar untuk tidur lena atau anda nak cara yang mudah untuk tidurkan bayi anda, anda boleh cuba surah untuk tidur lena ini.

surah untuk tidur Kredit: Shutterstock

Diriwayatkan oleh At-Tabraniy dan Ibn al-Sunni, dari Hajjaj bin Imran As-Sadusiy, dari Amru bin Al-Husain, dari Muhammad bin Abdillah dari Thaur bin Yazid dari Khalid bin Ma’dan dari Abdul Malik bin Marwan bahawa:

Bapanya pernah mengatakan bahawa Zaid bin Thabit pernah mengadu kepada Rasulullah SAW tentang penyakit tidak boleh tidur malam yang menimpanya, lalu Rasulullah SAW mengajarnya surah ini.

Menurut hadith riwayat Ibnus Sunni, Zaid bin Thabit r.a yang mengalami masalah bayi susah tidur malam (insomnia) akhirnya dapat melelapkan mata dengan nyenyak berkat mengamalkan surah yang diajar oleh Rasullullah ini.

Surah tersebut adalah:

Penat Dengan Karenah Bayi Sukar Tidur Malam? Ibu Ayah Cuba Amalkan Surah Untuk Tidur Ini!

Maksudnya: Ya Allah, telah malap bintang-bintang, dan telah tenang mata-mata manusia, dan Engkau maha berkuasa, Wahai yang Maha Berkuasa, lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini

Semasa membacakan surah ini pada anak, letakkan tangan kanan pada dahi si manja dan tiup perlahan-lahan menghala kedua belah matanya.

InsyaAllah mereka akan mula berasa mengantuk dan tidur dengan nyenyak.

Selepas membaca surah ini, ibu ayah juga boleh baca sekali doa amalan sebelum tidur yang lain seperti doa sebelum tidur, ayatul kursi dan tiga kul.

Cara ini bukan saja boleh dilakukan pada bayi anda, jika anda sendiri ada masalah untuk tidur walaupun sudah penat sehari suntuk menjaga anak, mengemas rumah atau bekerja, amalkan sahaja surah ini sebagai senjata untuk mendapatkan tidur yang berkualiti!

Surah untuk tidur lena ini sangat sesuai untuk dijadikan amalan untuk seisi keluarga.

Perkara yang perlu dielakkan sebelum menidurkan bayi

#1. Bergurau atau menggeletek si manja

surah untuk tidur Kredit: Shutterstock

Ibu ayah yang sibuk bekerja pada waktu siang akan mengambil peluang bermain dengan anak sebelum tibanya waktu tidur. Kebanyakannya akan berasa cukup bahagia apabila melihat si manja ketawa tanpa henti dan menggeliat setelah digeletek.

Namun tahukah anda keadaan ini sebenarnya dapat mengaktifkan sympathetic nervous system secara berlebihan yang menyebabkan si manja menjadi sukar untuk tidur.

Dalam hal ini,anda perlu memastikan 2 atau 3 jam sebelum waktu tidur, suasana sekeliling bayi adalah senyap dan tenang untuk memudahkannya terlena.

#2. Bergaduh di hadapan anak

Penat Dengan Karenah Bayi Sukar Tidur Malam? Ibu Ayah Cuba Amalkan Surah Untuk Tidur Ini! Kredit: Shutterstock

Meskipun bayi tidak dapat memberi respon sewaktu anda dan pasangan bertengkar, namun sentuhan ibu ayah dalam keadaan resah gelisah dapat dirasai oleh si manja.

Sebenarnya, mereka boleh mengetahui emosi ibu ayah melalui cara sentuhan dan nada suara.

Dalam hal ini, elakkan bergaduh dan mengeluarkan kata-kata kasar yang boleh menjejaskan ketenangan sekeliling bayi. Sila tenangkan diri terlebih dahulu sebelum anda mendekati si manja.

#3. Tidak sendawakan bayi sebelum waktu tidur

Menurut American Academy of Paediatrics (AAP) telah mengesyorkan para ibu bapa untuk mensendawakan terlebih dahulu bayi setiap kali siap menyusu.

Meskipun anda melihat bayi tenang dan tidak meragam, sebenarnya ibu ayah tidak tahu berapa banyak udara yang terperangkap di dalam perut bayi.

Antara tanda bayi minta sendawakan ialah apabila bayi mula meragam selepas minum susu kerana udara juga tertelan semasa menyusu. Kesannya, ia menyebabkan rasa penuh dan tidak selesa pada bayi.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner