Cara Mudah Melatih Bayi Tidur Sendiri Bermula Usia 1 Bulan, #3 Ramai Ibu Tidak Tahu!

Cara Mudah Melatih Bayi Tidur Sendiri Bermula Usia 1 Bulan, #3 Ramai Ibu Tidak Tahu!

Bayi tidur mudah setiap malam menjadi harapan kebanyakan ibu ayah. Mana tidaknya jika si manja mula meragam, waktu rehat anda juga boleh terganggu!

Kebanyakan ibu ayah baru pastinya berdepan pengalaman sukar untuk menetapkan waktu bayi tidur pada malam hari. Mana tidaknya, ketika berada dalam gendongan, si manja tidur nyenyak. Bila dipindahkan ke tempat tidur, tiba-tiba sahaja dia tersedar dan menangis.

Justeru, adalah penting untuk ibu ayah melatih si manja tidur sendiri supaya dia kurang meragam dan mampu mendapatkan kualiti tidur yang baik. Ini juga berkait dengan proses perkembangan otak bayi.

Baca juga: Penatnya Anak Kerap Berjaga Malam, Ini 5 Terapi Bayi Susah Tidur Wajib Ibu Ayah Cuba!

Cara melatih bayi tidur sendiri dan mudah setiap malam

bayi tidur sendiri

credit to sources

Mungkin anda tertanya-tanya, apa yang perlu dilakukan supaya bayi tidur awal dan tidak cepat terjaga ketika malam. Jawapannya mudah sahaja. Ibu ayah perlu ikuti beberapa kunci atau langkah utama iaitu:

#1. Disiplin mengikuti rutin tidur setiap hari

Salah satu rahsia untuk memudahkan bayi tidur adalah disiplin dalam menentukan jam tidur anak. Tanpa disedari, si manja akan belajar dengan sendiri pola tidurnya.

Jika dia terbangun dan menangis, pakar menyarankan untuk anda membiarkan sahaja. Ibu ayah hanya perlu menenangkan si kecil dengan cara membelainya.

Tidak perlu tergesa-gesa untuk terus mengangkat dan mengendong bayi agar dia kembali tenang. Ini hanya membuatkan si manja anda terbiasa sehingga akan mengulangi perkara yang sama.

Kesannya, lama-kelamaan bayi dapat tidur dengan sendiri sekiranya mereka disiplin mengikuti jadual harian dengan baik. Anda juga memperoleh rehat yang mencukupi kerana tidak perlu ‘melayan’ ragam bayi setiap malam.

#2. Fahami moro reflex pada anak

Sudah menjadi kebiasaan bagi baru lahir, mereka akan lebih peka dan sensitif terhadap gerakan badan sekecil apa pun sehingga ia dapat menganggu tidurnya.

Sebenarnya situasi ini berlaku disebabkan oleh moro reflex. Ia juga disebut dengan reflex mengejutkan, iaitu bayi terjaga kerana adanya gangguan kecil. Justeru tidak hairanlah sekiranya ibu ayah ingin mengembalikan si manja ke katil tidurnya dapat memicu refleks tersebut.

Antara tandanya ialah bayi menggerakkan jari-jemari, meluruskan kaki, melambaikan angan dan mendongakkan kepala ke belakang.

#3. Bawa bayi keluar ketika siang

bayi tidur awal

foto: shutterstock

Sekiranya cuaca dalam keadaan yang baik pada waktu pagi mahupun petang, ibu boleh bawa bayi keluar melihat kawasan di sekeliling rumah atau mengambil udara yang segar. Tidak hanya anda, cara ini juga membantu si manja agar tidur lebih lena.

Selalu duduk di dalam rumah ketika siang kadang-kadang boleh membuatkan bayi berasa stres bagi memahami perbezaan waktu. Dengan mendedahkan diri si manja dengan sinaran matahari dan angin panas waktu siang ini sekaligus dapat membolehkannya tidur dengan mudah.

#4. Membentuk rutin tidur seawal yang mungkin

Ingat, tidur yang berkualiti akan membantu proses perkembangan si manja sehingga tahap maksimum. Justeru, pastikan keperluan bayi tidur dipenuhi dengan baik termasuklah keadaan bilik dan mengelakkan dari sebarang gangguan.

Keinginan ini boleh dipenuhi jika ibu ayah membentuk rutin jam tidur yang baik seawal usia si manja. Ketika masuk waktu malam, elakkan membuat pelbagai aktiviti yang boleh merangsang kecerdasan bayi sebelum waktu tidur.

#5. Elakkan tabiat menyusu sehingga bayi tertidur dengan sendiri

tips bayi tidur mudah

credit to sources

Rata-rata ibu mungkin tidak menyedari akan kesilapan ini. Sekiranya ia dilakukan secara berterusan boleh menyebabkan si manja tidak dapat belajar mengurus emosi dan tidur dengan sendiri.

Dalam hal ini, anda hendaklah memerhatikan perubahan bayi. Jika dia kelihatan hampir melelapkan mata atau keletihan, letakkan sahaja di atas tilam agar membolehkannya menenangkan diri sebelum tertidur.

Selain itu, anda juga tidak perlu panik sekiranya terdengar tangisan bayi ketika di terjaga. Cuba menepuk-nepuk bahagia pahanya secara perlahan agar dia kembali tidur semula.

Suasana dalam ruang tidur juga hendaklah selesa dan menenangkan. Tidak hanya orang dewasa, bayi juga tidak boleh melelapkan mata jika bilik dalam keadaan panas atau terlalu terang bercahaya.

Jadi ibu ayah hendaklah memastikan ruangan tidur si manja selesa, bersih dan tenang agar mereka dapat tidur dengan lena tanpa sebarang gangguan.

Sumber: Penulis asal Adisty. Artikel ini telah mendapat kebenaran daripada theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner