6 Waktu Berdoa Paling Mustajab Di Bulan Ramadhan, Saat Inilah Mohon Hajat & Keampunan!

6 Waktu Berdoa Paling Mustajab Di Bulan Ramadhan, Saat Inilah Mohon Hajat & Keampunan!

Inilah waktu mustajab untuk anda berdoa kepada Allah SWT di sepanjang bulan mulia ini.

Bulan puasa dianggap waktu yang sesuai bagi anda menadah tangan untuk membaca doa mustajab di bulan Ramadhan ini supaya hajat, amalan dan permohonan anda dikabulkan oleh Yang Maha Esa. 

Perkara ini disebut oleh Allah SWT dalam hadis Qudsi yang berbunyi begini:

Wahai manusia, ketika kamu berdoa dan berharap untuk-Ku, Aku mengampuni dosa-dosamu dan Aku tidak peduli lagi dengan dosamu.”(HR. Ayt Tirmidzi, diriwayatkan, ia berkata: ‘Hadits Hasan Saheeh)

Sesungguhnya, Allah SWT memahami keadaan setiap manusia yang lemah dan memerlukan rahmatNya. 

Malah Allah SWT juga mengutuk orang-orang yang enggan berdoa kepadaNya dan mereka disebut sebagai manusia yang sombong dan bakal diancam oleh api neraka. 

Berdoalah kepada Ku nescaya akan Aku makbulkan doamu. Sesungguhnya orang yang enggan menyembah Aku, akan dimasukkan ke dalam api neraka dalam keadaan jijik. 

Berikut adalah doa mustajab di bulan Ramadhan yang boleh anda lakukan. 

6 waktu yang menjadikan doa mustajab di bulan Ramadhan

1. Doa mustajab di bulan Ramadhan – Waktu sahur 

doa mustajab di bulan ramadhan, doa mustajab, doa mustajab pada bulan ramadhan, doa mustajab di bulan puasa, doa-doa mustajab, waktu doa mustajab, waktu doa dimakbulkan, waktu doa yang dimakbulkan

Kredit: Ruang Muslimah

Dari Abu Hurairah RA. Rasullah SAW pernah berkata tentang solat wajib pada waktu sahur. Malah Ibn Hajar ada menjelaskan doa dan istighfar pada waktu sahur mudah dimakbulkan – Fath Al-Bari 3:32. 

Allah juga berfirman:

Barangsiapa berdoa kepada Ku, maka Aku akan mengabulkannya. Siapa yang bertanya akan diberikan. Siapapun yang meminta pengampunan kepada Ku, Aku akan mengampuninya – HR Bukhari dan Muslim. 

2. Doa mustajab di bulan Ramadhan – Semasa berpuasa 

Menurut Hadis Riwayat Ahmad, tiga orang yang doanya tidak ditolak adalah orang yang berpuasa sehingga masuknya waktu berbuka, pemimpin yang adil dan mereka yang dianiaya. 

3. Sepertiga malam

Allah SWT sangat mencintai umat manusia yang selalu berdoa pada tiga malam terakhir. 

Ini kerana sepertiga dari malam terakhir adalah waktu yang penuh keberkatan kerana Allah SWT turun ke syurga dunia dan mengabulkan setiap doa hambaNya pada waktu itu. 

#4. Semasa berbuka puasa 

Berbuka puasa adalah waktu yang paling barakah untuk umat manusia berdoa kerana ia adalah sebuah kebahagiaan setelah menahan rasa lapar dan dahaga dalam masa yang panjang. 

Orang yang berpuasa memiliki dua kebahagiaan iaitu semasa berbuka puasa dan semasa bertemu dengan RabbNya nanti – Hadis Riwayat Muslim. 

#5. Malam Lailatul Qadar 

doa mustajab di bulan ramadhan, doa mustajab, doa mustajab pada bulan ramadhan, doa mustajab di bulan puasa, doa-doa mustajab, waktu doa mustajab, waktu doa dimakbulkan, waktu doa yang dimakbulkan

Menerusi Surah Al-Qadr ayat 3, malam Lailatul Qadar adalah lebih baik berbanding 1000 bulan. Malam ini juga disarankan untuk umat manusia berdoa dan memohon keampunan serta hajat yang diimpikan. 

Jika anda menemui malam Lailatul Qadar, titipkan doa ini:

Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul’ afwa fa’fu ‘anni

Bermaksud: Ya Allah, memang Anda pengampun dan seperti pengampunan, maafkan saya.  

#6. Semasa azan berkumandang 

Sebagai umat Islam, kita disarankan untuk menjawab azan dengan lafaz yang sama.

Namun, anda juga boleh menadah tangan berdoa dan memohon kepada Allah SWT supaya doa yang dihajatkan itu dimakbulkan Yang Maha Berkuasa. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat. 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Fadhila Afifah. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemahkan. 

Baca juga: 

Tip Untuk Para Ibu yang Berpuasa Ketika Mengandung

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner