Nak Makan Nasi Putih Dengan Sambal Petai Masa Hamil? Ambil Tahu Dulu RISIKO Ini Pada Tubuh!

lead image

Rasa-rasa anda boleh tak wanita hamil makan petai? Penerangan lanjut dalam artikel ini.

Mengidam sering menghantui perasaan para ibu hamil. Namun bagaimana jika anda mengidam makan petai? Adakah ia dibenarkan atau bagaimana? 

Seperti yang kita sedia maklum, petai mempunyai aroma bau yang kurang menyenangkan. Namun ia adalah ulam yang paling popular bagi meningkatkan selera makan seseorang. 

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh sangkal petai juga sangat bermanfaat untuk kandungan ibu hamil. Bahkan banyak penelitian merungkaikan makan dua papan petai sama dengan bersenam selama 90 minit. 

Jom kita semak khasiat makan petai semasa hamil ini: 

5 Khasiat Makan Petai Semasa Hamil 

makan petai, petai, manfaat petai semasa hamil, manfaat petai, khasiat petai, khasiat petai ketika mengandung, petai untuk ibu hamil, makan petai semasa berbadan dua, ibu hamil makan petai, ibu mengandung makan petai, ulam petai

Makan petai semasa hamil #1. Menjaga kesihatan tulang 

Dengan petai, anda dapat mencegah penyakit osteoporosis dan membantu pembentukan tulang serta gigi pada janin dalam kandungan ibu. 

Makan petai semasa hamil #2. Dapat mencegah anemia 

Dengan petai juga dapat membantu memberi kandungan zat besi yang cukup pada ibu hamil yang memiliki masalah anemia atau kekurangan darah merah. 

Ini kerana semasa hamil, ibu memerlukan volume darah yang mencukupi supaya kesihatan janin dalam keadaan baik sehingga selamat dilahirkan. 

#3. Memelihara tekanan darah 

Tekanan darah tinggi juga sering menyerang wanita hamil dan keadaan ini boleh membahayakan bayi dalam kandungan. 

Namun, jika ibu mengambil petai ia dapat memaksimumkan risiko ini kerana petai mengandungi potasium seterusnya menstabikan tekanan darah semasa hamil.

#4. Meningkatkan daya tahan tubuh 

Biji petai terbukti mengandungi hexathionine dan trithiolane yang memiliki kemampuan anti bakteria seterusnya dapat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap sebarang infeksi, kuman dan bakteria.

#5. Dapat mencegah penyakit berbahaya 

Petai juga dapat menyediakan antioksidan yang mencukupi untuk kesihatan badan anda.

Flavonoid dalam petai juga dapat membantu melawan radikal bebas yang sering ditemui dalam penyakit kanser dan kencing manis. 

Akan tetapi, petai juga ada keburukannya 

makan petai, petai, manfaat petai semasa hamil, manfaat petai, khasiat petai, khasiat petai ketika mengandung, petai untuk ibu hamil, makan petai semasa berbadan dua, ibu hamil makan petai, ibu mengandung makan petai, ulam petai

Kredit: Kumparan

  • Petai memiliki protein yang tinggi dan amonia di mana ia boleh menyebabkan proses penyaringan dalam tubuh menjadi lambat. Sekiranya ia dibiarkan, boleh mengakibatkan ginjal bekerja lebih kuat berbanding biasa. 
  • Makan petai juga boleh membuatkan mulut dan urin berbau busuk selama dua ke tiga hari. Sudah tentu keadaan ini menganggu orang di sekitar anda.
  • Dengan petai juga menyulitkan proses pencernaan untuk pemecahan karbohidrat kompleks yang ada dalam petai. Maka, sebaiknya anda masak atau rebus petai terlebih dahulu supaya sistem pencernaan tidak terganggu. 

Walau bagaimanapun, jika anda ingin makan petai pastikan tidak mengambilnya secara berlebihan dan sekiranya muncul sebarang alahan tertentu pastikan anda rujuk dengan doktor.

Semoga bermanfaat. 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Erinintyani Shabrina Ramadhini. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemahkan. 

Baca juga: 

Selamat ke tak jika makan durian ketika hamil? Ibu yang teringin, anda perlu tahu info ini!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!