10 resepi ikan lazat yang anak anda pasti akan suka

10 resepi ikan lazat yang anak anda pasti akan suka

Anda mahu anak makan lebih banyak ikan untuk dapat omega-3 yang baik? Jom cuba 10 resepi ikan untuk anak yang menjilat jari ini. Anak anda pasti suka!

10 resepi ikan yang berkhasiat dan sedap untuk anak anda

Ingin anak makan lebih banyak ikan dan mendapat omega-3 yang baik? Cubalah resepi ikan untuk anak yang menjilat jari ini!

Sekiranya anak bukan peminat ikan, jangan risau! Dengan sedikit kreativiti dan resipi yang menyeronokkan dan lazat, anak anda akan menjadi peminat ikan dalam masa yang singkat!

Jom tengok apa 10 resepi ikan yang sesuai untuk anak anda.

#1 Fish finger yang ranggup
resepi ikan

Ini resepi ikan yang sangat mudah untuk dibuat ibu bapa!

Nampak macam nugget je bukan? Tapi ia sebenarnya ikan! Resepi ikan untuk anak ini senang saja dan tidak memerlukan banyak bahan-bahan. 

Antara bahan yang anda perlukan adalah:

500g ikan cod atau ikan putih yang telah dibuang kulit dan tulang
75g tepung serbaguna
2 biji telur
200g serbuk roti atau panko
garam secukup rasa
minyak 

sos:
200ml Mayonis 
2 sudu besar capers
2 sudu besar pasli dicincang
1 lemon

Baca di sini untuk langkah-langkah seterusnya.

#2 Pasta tuna bakar

resepi ikan

Resipi kegemaran sekeluarga ini mempunyai cebisan tuna dan jagung yang dihiasi dengan lapisan keju yang sedap! Semua bahan-bahan ini boleh dimasak di dalam kuali terlebih dulu sebelum dibakar dalam ketuhar.

Yang paling best, ibu boleh menyediakan makanan ini lebih awal atau dalam kuantiti yang banyak. Ia cuma perlu dipanaskan dalam ketuhar apabila sebelum dimakan. Baca sini untuk resepi penuh!

#3 Ikan salmon goreng

resepi ikan

Ini resipi ikan untuk anak yang menggunakan ikan salmon ini adalah kegemaran anak saya. Tapi bau ikan yang ada kandungan lemak tinggi seperti ikan salmon mungkin akan ada bau yang lebih kuat dari biasa.

Jika perlu, bau itu boleh dihilangkan dengan sedikit jus serai, lemon ataupun halia. Madu juga boleh digunakan! Cuba resepi ini di sini.

#4 Ikan tandoori

resepi ikan

Jika anak suka makan kari, dia pasti akan suka resipi ikan ini yang bersalut sos tandoori berkrim!

Hidangkan resipi ikan untuk anak ini bersama nasi atau naan untuk makan malam yang betul-betul mengenyangkan! Resepi penuh boleh didapatkan di sini.

#5 “Burger” ikan bersalut roti tortila

resepi ikan

Jika anak suka makan roti, inilah resipi ikan untuk anak yang dinantikan. Ikan itu akan diperap secukup rasa dan diselaputi serbuk roti, kemudian digoreng sehingga ranggup.

Ibu boleh tambahkan sayur-sayuran kegemaran anak ke dalam roti tortila bersama dengan sos mayonis. Tapi jika anak tidak suka makan sayur, berikan buah-buahan sebagai gantian. Baca sini untuk resepi penuh.

#6 Burger ikan

resepi ikan

Anak gemar makan burger? Cuba resepi ikan untuk anak ini pula! Daging ikan akan dikisar sehingga menjadi cebis-cebisan ikan yang kecil dan dibentuk sehingga menjadi bentuk burger.

Ibu juga boleh mengubah perisa burger ikan untuk mengikut citarasa kita di Malaysia dan citarasa anak. Sedikit halia, daun limau purut atau serai semuanya boleh dikisar bersama contohnya. Burger ikan ini juga boleh dibakar, digoreng atau dimasukkan ke dalam air fryer. 

#7 Ikan goreng yang dihias dengan kreatif

resepi ikan

Comel bukan?? Resepi ikan untuk anak ini pasti akan menjadi kegemaran dan boleh disiapkan dalam masa 35 minit sahaja!

Meleleh air liur saya membaca langkah-langkah untuk menyediakan ikan comel itu. Rupa-rupanya cebisan daging ikan dicampur dengan kentang yang dilenyek dan digoreng sehingga ranggup!

Ibu juga boleh menggunakan sayur atau buah-buahan untuk menghias pinggan anak. 

#8 Lempeng ikan

resepi ikan

Siapa tak suka makan lempeng? Tetapi lempeng ikan?! Ha… cuba dulu dengan ikan salai.

Anak juga boleh tolong untuk membuat lempeng itu, sekarang kan cuti sekolah? Siapa yang mencuba resepi ini, tolong beri komen ya! 

#9 Ikan taco

resepi ikan

Resipi ikan untuk anak ini mungkin memerlukan penyediaan yang paling banyak. Tetapi anak boleh memilih sendiri, inti untuk dimasukkan ke dalam roti taco mereka.

Dapatkan resepi penuh di sini. Rasanya ibu-ibu juga boleh ganti dengan ikan bakar dan roti canai juga!

#10 Pie ikan, jagung dan kentang

resepi ikan

Ni kalau dah masuk semuanya dalam satu bekas dicampur dengan kentang, cheese dan jagung, pasti tidak akan rasa ikan itu lagi bukan? Ha… harap-haraplah. Nak cuba resepi ini? Bacalah di sini!

Ingat untuk menggunakan ikan yang segar sahaja untuk menggurangkan bau ikan yang terlalu kuat ya! Semoga berjaya.

 

 

Artikel ini diterbitkan semula dari theAsianparent Singapore.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Baca juga:

Resipi Doh Hebat Untuk Membuat Pelbagai Jenis Roti

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner