Ibu Jangan Larang Jika Bayi Suka Hisap Jari, Ini Sebenarnya Manfaat Ia!

Ibu Jangan Larang Jika Bayi Suka Hisap Jari, Ini Sebenarnya Manfaat Ia!

Tahukah anda, tabiat menghisap jari di kalangan si kecil ini membawa nilai positif dalam perkembangannya?

Setiap anak kecil memiliki fasa dan perkembangan yang berbeza-beza, bermula dari tabiat menghisap jari atau memasukkan sesuatu benda yang berada di sekitarnya. 

Tabit menghisap jari di kalangan bayi ini kadang-kadang menimbulkan rasa bimbang di hati ibu ayah hingga cenderung melarang anak supaya melepaskan tangan mereka dari mulut. 

Namun, tahukah anda tabit menghisap jari ini mempunyai nilai positif untuk perkembangan si kecil terutama dalam membantunya belajar menelan makanan pejal?

Tabiat menghisap jari ini boleh terjadi seawal usia 0 hingga 18 bulan atau ada juga yang bermula pada umur empat bulan.

Pada masa itu, bayi puas melakukan kegiatan tersebut dengan mulutnya, di mana dia boleh mengulum, menggigit atau menghisap benda tertentu. Ia adalah fasa yang biasa terjadi pada setiap anak kecil. 

Menurut penjelasan daripada Ratih Puspa Rahmani, Master Psikologi Terapan Anak dari Universiti Indonesia menjelaskan, Anak masih dalam fasa oral kerana pada sebelum itu, dan si kecil itu hanya dapat merasai payudara ibu.

Kemudian dia berkembang dengan memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya sendiri. Keadaan ini adalah normal untuk perkembangan anak tersebut. 

Manfaat tabiat menghisap jari di kalangan bayi 

tabiat menghisap jari, suka hisap jari, hisap jari, menghisap jari, suka sangat hisap jari, anak suka hisap jari, bayi suka hisap jari, jari, jari anak, jari bayi, kelakuan anak

Menurutnya lagi, sejumlah ahli kesihatan menjelaskan  ketika anak memasukkan tangan ke dalam mulut, ia dapat membantu kemampuan si kecil mengunyah dan mendorong sensor lidah yang biasanya hanya aktif di bahagian depan tetapi turut aktif di bahagian pangkal lidah. 

Ini juga adalah salah satu persiapan untuk anak mula makan dan mudah mengunyah makanan. Jadi jangan dilarang. 

Selain itu, ibu ayah juga harus memastikan tangan anak bersih dan kukunya pendek. 

Jika anak masukkan tangan terlalu dalam, tarik ia sedikit keluar tapi jangan dilepas supaya dia tidak menangis. 
 
Beliau turut menambah, penggunaan teether juga boleh diberikan supaya bantu menstimulasikan fasa oral ini kerana jika anak belum selesai dengan fase oral maka ia akan memberikan masalah ketika usianya semakin besar. 

Keburukan jika parents melarang tabiat menghisap jari ini 

tabiat menghisap jari, suka hisap jari, hisap jari, menghisap jari, suka sangat hisap jari, anak suka hisap jari, bayi suka hisap jari, jari, jari anak, jari bayi, kelakuan anak

Sebaiknya, anda tidak melarang tabiat si kecil ini kerana ahli kesihatan mengatakan jika fasa oral anak tidak dipenuhi sepenuhnya, maka ia boleh membantutkan kematangan psikologi anak dari segi kelakuan yang kurang baik. 

Namun, sampai bilakah fasa oral anak menghisap jari ini berlaku? Bagaimana jika anak berterusan dengan kelakuan ini? 

Fasa oral yang tidak dipenuhi atau secara berlebihan boleh memberikan kesan negatif. Kedua-duanya dapat membuatkan anak mencari kepuasan oral hingga umurnya dewasa dalam bentuk seperti makan berlebihan, suka menggigit benda seperti pensil hingga kecenderungan untuk merokok. 

Menurut Dr Nadia Nurotul Fuadah menjelaskan fase oral ini akan berkurangan seiring dengan pertambahan usia anak. Ia akan menghilang biasanya sekitar umur dua tahun. 

Justeru, ibu ayah tidak perlu berlebih bimbang dan hanya memastikan perbuatan itu tidak membahayakan kesihatan mereka. 

Tips untuk anak belajar di fasa oral 
  • Sentiasa memastikan keadaan sekitar bayi dalam keadaan bersih tanpa kotoran
  • Ketika bayi sudah mula menghisap jari, anda harus rajin mencuci dan memotong kukunya.
  • Berikan si kecil mainan gigit  teether tapi pastikan ia dalam keadaan bersih dan sentiasa dicuci. 
  • Elakkan meletak benda kecil yang berbahaya di sekeliling bayi. 
  • Steril mainan bayi agar tetap bersih secara berkala. 
  • Berikan makanan bayi secara teratur supaya dapat mengelak si kecil lapar hingga cenderung memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya. 

Sekiranya bayi mengalami gangguan pencernaan, masalah pernafasan dan lain-lain. Jangan tunda untuk melakukan pemeriksaan segera ke hospital atau klinik berdekatan. 

Semoga artikel ini bermanfaat dan jangan lupa follow Facebook page theAsianparent Malaysia. 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Kalamula Sachi dan artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.  

Baca juga: 

Cuba 8 Cara Berkesan Ini Untuk Buat Anak Anda Berhenti Hisap Jari

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner