Berapa Lama Tempoh Ovulasi? Bagaimana Rasanya Sakit Ovulasi? Perlu Tahu Kalau Sedang Cuba Hamil

Berapa Lama Tempoh Ovulasi? Bagaimana Rasanya Sakit Ovulasi? Perlu Tahu Kalau Sedang Cuba Hamil

Tanda ovulasi sedang terjadi biasanya akan ada rasa sakit dan ketidakselesaan seperti datang haid. Tapi berapa lamakah tempoh ovulasi ini?

Bagi wanita yang merancang untuk hamil mesti kena tahu bila waktu ovulasi berlaku dan apakah tanda ovulasi sedang terjadi. 

Wanita yang mempunyai kitaran haid yang kurang teratur mungkin dengan mengetahui tanda ovulasi sedang terjadi adalah lebih mudah untuk anda mencuba. 

Kitaran haid yang normal berlangsung antara 21 dan 35 hari. Ovulasi berlaku hanya sekali dalam jangka waktu ini, tetapi "jendela subur" anda (waktu kemungkinan besar anda hamil) berlangsung selama enam hari. Inilah yang perlu anda ketahui tentang berapa lama ovulasi berlangsung, lantas anda boleh tetapkan waktu yang tepat untuk berhubungan intim dengan berkesan.

Berapa lama ovulasi berlangsung?

tanda ovulasi sedang terjadi

  • Seorang wanita ovulasi selama 12 hingga 24 jam pada setiap kitaran haid.
  • Ovulasi berlaku setelah hormon luteinizing (LH) anda melonjak, menyebabkan telur matang meninggalkan rahim dan bergerak ke dalam tiub fallopio.
  • Telur itu bertahan selama 12-24 jam, kemudian ia hancur ke lapisan rahim dan menetas dengan tempoh bulanan. 
  • Sekiranya sperma menyuburkan telur sebelum ia hancur, ia mungkin melekat pada lapisan rahim dan membentuk kehamilan.

Berapa lama tempoh subur anda bertahan?

Penting untuk diperhatikan bahawa ovulasi bukanlah satu-satunya masa kehamilan boleh berlaku. "Sperma dapat hidup sekurang-kurangnya lima hari di saluran pembiakan wanita," kata Dr Staci Pollack, seorang Ob-Gyn di Bahagian Reproduktif Endokrinologi & Kemandulan untuk Sistem Kesihatan Montefiore. Oleh itu "seorang wanita boleh hamil dari hubungan seksual dalam lima hari sebelum ovulasi hingga 24 jam setelah ovulasi," kerana telur dapat bertahan 24 jam.

Baca juga: 5 Tanda Yang Menunjukkan Kesuburan Wanita

Sekiranya anda ingin hamil, Dr. Pollack mengesyorkan melakukan hubungan seks selalunya dalam "jendela subur" selama enam hari ini ketika sperma dan telur mempunyai kemungkinan besar untuk bertemu. "Ramai pasangan berusaha sangat keras untuk menargetkan ovulasi ketika berusaha hamil, dan ketika melakukannya, kadang-kadang kehilangan jendela subur mereka," jelasnya. Perlu diingat bahawa kemungkinan hamil sangat tinggi pada hari ovulasi dan tiga hari sebelumnya.

tanda ovulasi sedang terjadi

Bilakah ovulasi berlaku?

Untuk mengetahui berapa lama ovulasi berlangsung, sangat membantu untuk mengetahui bila sebenarnya ia sedang berlaku. "Secara umum, wanita berovulasi kira-kira 14 hari sebelum haid mereka," kata Sharifa Menon, M.D., F.A.C.O.G, seorang Ob-Gyn di Pusat Perubatan Westchester, unggulan Jaringan Kesihatan Pusat Perubatan Westchester.

Sebagai contoh, seorang wanita dengan kitaran normal yang berlangsung selama 28 hari kemungkinan akan ovulasi pada hari ke-14, dan jendela suburnya adalah hari ke-9-14. Begitu juga, jika kitarannya berlangsung selama 30 hari, ovulasi mungkin berlaku pada hari ke-16, dan masa subur akan berlangsung pada hari ke-11-16. Walau begitu, setiap wanita mengalami ovulasi dengan berbeza, jadi garis panduan ini tidak sepenuhnya tepat.

Tanda ovulasi sedang terjadi

tanda ovulasi sedang terjadi

Sebilangan besar farmasi menawarkan produk bebas yang mengesan ovulasi, seperti kit ramalan ovulasi (OPK) dan monitor kesuburan. Anda juga dapat mengesan ovulasi dengan memeriksa lendir serviks anda (ia terasa melekit seperti putih telur semasa ovulasi) dan mengambil suhu badan basal anda (ia meningkat sedikit semasa ovulasi). Ada juga kemungkinan anda akan berasa sedikit cramp atau mencucuk di bahagian tepi abdomen dan pelvik. Kesakitan ini dipanggil 'Mittelschmerz'.

Bolehkah anda ovulasi lebih dari sekali setiap kitaran?

Seorang wanita hanya ovulasi sekali setiap kitaran haid. "Namun, jarang sekali, seorang wanita dapat melepaskan lebih dari satu telur semasa ovulasi" kata Dr. Menon. "Jika telur disenyawakan, ini dapat menyebabkan kembar persaudaraan."

Ada juga kemungkinan wanita tidak ovulasi sama sekali - biasanya kerana mengalami keadaan seperti sindrom ovarium polikistik (PCOS). Anda tidak dapat hamil jika tidak ovulasi, jadi berbincanglah dengan doktor anda sekiranya anda risau. Anda juga harus bercakap dengan penyedia penjagaan kesihatan anda jika anda tidak dapat hamil setelah satu tahun mencuba (atau setelah enam bulan mencuba jika anda berusia lebih dari 35 tahun).

Jadi untuk mengetahui waktu subur yang lebih tepat selepas beberapa kali percubaan yang gagal, anda boleh berunding dengan Gynae anda sendiri atau pakar kesuburan. Kadang-kadang ada kemungkinan anda salah percaturan kerana melalui konsultasi, pakar akan melakukan imbasan (scan) untuk melihat telur yang sudang matang dalam ovari. Selepas pakar mengesahkan ada telur yang sudah matang jadi mereka akan nasihatkan bila waktu yang tepat untuk berhubungan intim bersama pasangan!

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber: Parents

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner