Menangani bayi menangis

lead image

Bagaimana anda menangani masalah bayi yang menangis berterusan? Adakah anda tahu punca bayi anda menangis? Ikuti perbincangan seterusnya bagi menjawab persoalan-persoalan tentang bayi yang menangis dan bagaimana menenangkan mereka.

menangani bayi menangis“Menangis tu perkara biasa tapi kalau berterusan, stress juga. Bila kita sendiri tak cukup tidur, melayan baby pun kadangkala rasa tertekan dan marah-marah,” berkerut wajah Kak Rahmah.

“Alhamdolillah akak minta nasihat mak. Dialah yang beri cadangan untuk tenangkan Adam masa kecil dulu. Akak belajar dari pengalaman, jangan panik bila bayi asyik menangis. Periksa semua kemungkinan dan cuba tenangkan bayi semula. InshaAllah okay,” ujarnya sambil tersenyum.

Punca tangisan bayi
Bayi yang menangis biasanya bersebab dan lebih mudah untuk menanganinya jika punca diketahui. Sebelum melihat kepada beberapa cara menenangkan bayi, mari kita lihat beberapa faktor penyumbang kepada bayi menangis:

• Lapar – terutama bagi bayi yang kurang daripada 6 bulan. Saiz perut yang kecil menyebabkan mereka menyusu sedikit tetapi kerap. Mereka harus menyusu sekurang-kurangnya sekali setiap 4-6 jam.

• Lampin yang basah – periksa lampin sekiranya mereka menangis. Lampin yang basah atau kotor dan tidak ditukar segera akan menyebabkan kegatalan dan bayi akan merasa tidak selesa.

• Suhu bilik – suhu yang agak panas atau agak sejuk boleh menyebabkan bayi rimas, berpeluh atau kesejukan. Pastikan udara bergerak dalam biliknya dengan menggunakan kipas yang berpusing pada kelajuan sederhana.

• Ingin dimanjai – bayi sebenarnya sensitif dan rasa asing terutama ketika masih baru dilahirkan. Mereka ingin berasa selamat sepertimana dalam kandungan. Dakap dan sentuhlah bayi anda selalu.

• Moody – jangan sangka bayi yang kecil tidak mempunyai perasaan atau mood. Ia bergantung kepada mood di sekitarnya. Jadi, jika mood anda kurang baik mungkin bayi juga terkesan dan meragam.

• Penat atau bosan – jika bayi anda telah mula bermain, tangisan mungkin memberi tanda yang si comel penat atau bosan dengan mainannya dan perlukan perhatian anda. Lebih lagi jika dibiarkan bermain sendirian.

• Colic – terutama dalam usia dua minggu hingga 4 bulan, otot usus boleh mengecut menyebabkan rasa senak dan memulas selepas menyusu akibat susu yang tidak dapat dihadamkan. Ia menghasilkan gas dan menyebabkan perut kembung. Otot usus mengecut semaksima mungkin supaya gas dapat dikeluarkan melalui ceret beret, muntah atau kentut. Cuba lakukan senaman mengayuh basikal pada kaki bayi, mengurut dan mengusap lembut bahu serta kaki bayi yang meniarap atau perut dengan baby oil.

• Demam – suhu badan yang meningkat menyebabkan bayi rasa tidak selesa. Demam pada bayi dianggap satu masalah yang serius dan harus dibawa berjumpa doktor segera. Ibubapa bijak jika mempunyai termometer ringkas bagi mengukur suhu badan bayi.

Cara menenangkan bayi menangis
Setelah mengetahui punca bayi menangis, anda kini tahu apa yang harus dilakukan. Seterusnya anda boleh cuba perkara berikut untuk menenangkan semula si kecil.

• Dakap dan ayun – bayi akan terasa tenang jika didakap erat dan diayun-ayun perlahan. Gerakan mengayun perlahan seperti ini sebenarnya menyamai gerakan ketika dalam rahim ibu. Boleh juga jika anda bawa bayi berjalan dalam stroller untuk ayunan berbeza.

• Bunyi bising – tidak seperti tanggapan umum tentang suasana senyap dan sunyi, bayi sebenarnya lebih tenang jika mendengar bunyi mekanikal yang konsisten atau white noise. Cubalah dengan memasang vakum, pengering rambut atau kipas.

• Membendung – membendung juga mampu memberi ketenangan kepada bayi. Berada dalam ruang yang sempit seperti dalam bendung sama seperti ketika dirinya dalam rahim ibu pada bulan-bulan akhir kehamilan. Dengan ini, bayi akan merasa selesa dan selamat.

• Dukung dan usap – cuba dukung bayi anda di bahu dengan kepalanya melekap pada pipi anda dan usap belakangnya. Ini membantu menenangkan belakang dan perut bayi.

• Tukar posisi – jika bayi anda dibiarkan sendirian berbaring pada tilamnya, cubalah untuk menukar posisi daripada terlentang kepada sisi atau meniarap. Bayi mungkin rasa bosan dibiarkan dalam posisi yang sama, terutama jika dia belum pandai bergerak.

• Menghisap sesuatu – ini adalah satu aktiviti yang biasa dan menenangkan bagi bayi. Susukannya jika dia ingin menyusu atau biarkan dia menghisap jari yang bersih atau puting susu.

Sebenarnya, yang paling penting dalam hal ini ialah emosi ibu. Jangan panik apabila bayi menangis berterusan. Minta bantuan jika mula rasa tertekan dan ambillah masa untuk menenangkan diri. Ingatlah, keadaan ini hanya sementara dan cara terbaik untuk memberi yang terbaik adalah dengan menjaga diri anda terlebih dahulu.

Rujukan:

Mengapa bayi menangis diwaktu malam?
Menenangkan bayi menangis
Crying baby: what to do when your newborn cries
Happy Babies: Five Simple Steps to Comfort Crying and Get More Sleep!
Crying and soothing

Kongsikan pandangan anda tentang topik ini di ruangan komen di bawah :)

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner