Tidur Meniarap Dipercayai Bantu Pesakit Covid-19 Untuk Bernafas Dengan Baik - Kajian

Tidur Meniarap Dipercayai Bantu Pesakit Covid-19 Untuk Bernafas Dengan Baik - Kajian

Dalam satu kajian yang dijalankan, para pengkaji mendapati tidur meniarap boleh membantu pesakit covid-19 bernafas dengan lebih baik. Ikuti penjelasan lanjutnya di sini.

Boleh dikatakan sekarang terlalu banyak perkongsian maklumat berkaitan rawatan covid-19 sampai tak tahu yang mana betul dan mana yang sekadar mitos. Seperti baru-baru ini ada yang mengatakan tidur meniarap membolehkan pesakit covid-19 bernafas dengan baik, benarkah?

Walaubagaimanapun, buat masa sekarang belum ada ubatan tradisional yang boleh diamalkan sebagai alternatif untuk membantu merawat penyakit dari virus corona ini.

Malah belum ada sebarang kajian yang dilakukan untuk ubatan tradisional ini. Namun sebaliknya pakar perubatan seluruh dunia sedang bertungkus lumus menyiapkan vaksin untuk covid-19 seterusnya dapat mencegah virus ini dari terus menjangkiti lebih ramai orang.

Sebelum vaksin siap, satu kaedah lain yang dikatakan boleh diamalkan untuk ahli keluarga yang menderita covid-19 adalah dengan mengubah cara tidur mereka. Betulkah kaedah ini berkesan?

Tidur meniarap boleh bantu mengatur nafas pesakit covid-19?

tidur terlentang

Penulis novel bersiri popular, J.K Rowling melakukan ciapan perkongsian melalui video seorang doktor di United Kingdom yang mengajar orang ramai tentang kaedah pernafasan yang boleh membantu pesakit agar bernafas dengan lebih baik.

Dalam masa yang sama, video itu menunjukkan Dr Sarfaraz Munshi merangkan latihan teknik pernafasan dan bagaimana cara tidur yang boleh membantu pesakit untuk bernafas dengan sempurna seterusnya dapat membuka saluran pernafasan supaya oksigen lebih cepat masuk dengan baik.

Penulis novel itu berkongsi video tersebut oleh kerana dia mengalami simptom awal masalah pernafasan dan teknik yang diajarkan doktor itu ditunjukkan kepada suaminya yang juga merupakan seorang doktor perubatan di Scotland.

Selepas mencuba teknik tersebut selama lebih kurang dua minggu, masalah pernafasannya beransur pulih dengan baik.

Kajian saintifik terhadap kaedah ini

tidur meniarap

Dalam kajian yang dilaporkan pada bulan Mac yang lalu, sekumpulan penyelidik yang membabitkan petugas dari Zhongda Hospital di Nanjing China dan Perubatan Penyakit Kritikal dari St. Michael's Hospital Toronto Kanada telah pun menjalinkan kerjasama dengan menyiasat tentang 12 kes jangkitan yang berlaku di Hospital Jinyintan Wuhan.

Ini kerana semua pesakit yang dilaporkan itu mengalami jangkitan teruk Covid-19. Selain, mula mengalami Sindrom Acute Respiratory Distress Syndrome atau ARDS.

Ia berlaku apabila saluran pernafasan pesakit sudah gagal berfungsi dalam kadar 100% .

Lantas dengan itu, pakar perubatan berkenaan telah melakukan dua posisi yang dijadikan ukuran iaitu posisi terlentang dan posisi meniarap semasa mereka menerima rawatan.

Tidur meniarap lebih baik untuk pernafasan yang terhalang

posisi tidur

Penyelidikan yang dilakukan itu diambil dari sampel yang kecil iaitu tujuh orang pesakit lelaki dan lima orang pesakit perempuan yang berada dalam linkungan umur 59 tahun.

Daripada jumlah pesakit itu, 10 orang daripadanya mengahadapi fungsi  lung recruitability yang rendah.

Tapi dengan menukar posisi tidur mereka ke arah terlentang dan meniarap, doktor mendapati fungsi paru-paru mereka meningkat seterusnya boleh bernafas.

Malah kajian itu dikatakan menemui hasil yang memberangsangkan dan itu merupakan kajian pertama yang dilakukan ke atas pesakit covid-19.

Namun begitu, sampel jumlah pesakit itu terlalu kecil dan kaedah itu belum dibuktikan secara berkesan.

Kes yang sama turut berlaku di New York di mana seorang pesakit yang mengalami sesak nafas lalu doktor mencuba posisi tersebut dan kemudian paru- paru pesakit berkenaan bertambah baik.

Malah pesakit tersebut menunjukkan perubahan yang positif selepas tidur meniarap dan kadar oksigen juga masuk sehingga 98%.

Penemuan dan kajian masih peringkat awal

Walaupun kajian ini dikatakan menunjukkan hasil yang positif namun ia masih berada di peringkat awal kajian.

Justeru, jika mengalami masalah kesukaran bernafas anda bolehlah cuba teknik ini dahulu.

Ingin diingatkan, kaedah ini bukan untuk merawat pesakit wabak berbahaya ini tapi ia cuma membantu mereka bernafas dengan lebih baik.

Pesanan: Jika mengalami simptom yang sama seperti Covid-19 dan mungkin ada kontak rapat dengan pesakit yang dijangkiti, terus laporkan diri anda ke hospital supaya wabak ini dapat dibendung dengan lebih cepat. 

Tidur Meniarap Dipercayai Bantu Pesakit Covid-19 Untuk Bernafas Dengan Baik - Kajian

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Sumber: Ats Journal 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Country ...

Jumlah kes

...+ 0 Hari ini

Jumlah sembuh

...

Jumlah kematian

...+ 0 Hari ini

Jumlah kritikal

...

Untuk ketahui update terkini mengenai Covid-19