Belajar Hingga Phd, Akhirnya Kerja GrabFood Untuk Tanggung Keluarga Kerana Overqualified

Belajar Hingga Phd, Akhirnya Kerja GrabFood Untuk Tanggung Keluarga Kerana Overqualified

Asalkan kerja halal, apa salahnya kan?

Sejak dari dulu lagi, ramai orang selalu mengatakan lebih tinggi kelulusan seseorang, maka lebih mudah untuk mendapat pekerjaan yang bagus. Hakikatnya, bukan mudah untuk cari kerja pada zaman sekarang apatah lagi yang memerlukan kemahiran yang khusus.

Inilah yang berlaku kepada seorang lelaki yang kini bekerja di landasan yang sama sekali tidak berkaitan dengan apa yang dipelajarinya selama ini. Usahanya untuk cari kerja kerapkali tersasar menyebabkan dia tidak lagi memilih pekerjaan, asalkan kerjanya halal dan boleh membantu mendapatkan rezeki.

Lulusan PHD Tak Dapat Cari Kerja, Hanya Bekerja Penghantaran GRAB

cari kerja

Dalam sebuah laman confession Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, seorang pemegang PhD telah meluahkan kemurungannya akibat menganggur walaupun mempunyai kelulusan yang tinggi dalam pelajaran. Dia berkata, sebab utama syarikat menolak untuk mengambilnya bekerja adalah kerana overqualified

“Saya menamatkan PhD saya pada 2017, dan bidang penyelidikan saya adalah Bioproses. Sejujurnya, saya telah mencari diploma untuk pekerjaan peringkat PhD selama 2 tahun sekarang, tetapi masih, saya gagal mendapat apa-apa.

Alasan mengapa syarikat-syarikat ini menolak saya, adalah saya terlalu tinggi untuk pekerjaan itu, “

Dia juga telah cuba membuang gelaran PhD dan Sarjana dari resumenya, tetapi nampaknya cara itu juga tidak berhasil kerana jarak kekosongan 8 tahun dipertikaikan. Jadi apabila dia terpaksa memberitahu tentang Sarjana dan Phd, pihak syarikat serta-merta akan menolaknya atas alasan yang sama.

tips temuduga

“Saya seorang lelaki berusia hampir 32 tahun, tanpa pekerjaan yang stabil atau pendapatan yang stabil. Saya berasa kasihan untuk ibu bapa saya. “

Oleh kerana kelulusannya terlalu tinggi untuk mendapat pekerjaan, dia terpaksa bekerja sebagai penunggang penghantaran GrabFood untuk mencari nafkah. Tambahnya lagi, pekerjaannya bukan sebab dia merasa murung tetapi ia lebih kepada rasa tanggungjawabnya kepada keluarga.

“Tolong rancang hidup anda dengan bijak. Banyak perkara telah berubah sekarang. Pengetahuan bukan hanya semata-mata di Universiti, malah juga boleh didapati di kilang, pejabat dan juga di jalanan.

Ingat, apabila anda bekerja, orang di sekeliling anda akan mendapat manfaat daripada kerja keras anda.”

5 Tips Sekiranya Anda Tidak Dapat Mencari Pekerjaan

Walaupun anda mencuba yang terbaik, namun masih tidak dapat mencari pekerjaan. Jangan terus menyalahkan diri sendiri dan tetapi teruskan berusaha dan mungkin akan ada pekerjaan yang bersesuaian walaupun bukan dalam bidang anda.

Ini mungkin menyebabkan kekecewaan tetapi jangan putus asa ya. Berikut adalah beberapa petua tentang apa yang perlu dilakukan apabila anda tidak dapat mencari pekerjaan.

#1 Rehat Sebentar

Berhenti seketika dari mencari pekerjaan dan berikan peluang untuk diri berehat. Apabila anda sudah mula bersemangat semula, lengkapkan resume dan mula mencari pekerjaan, kali ini dengan lebih bertenaga!

#2 Pergi Di Mana Kerja Tersebut Berada

kerja grab

Sesetengah orang akan berpindah ke bandar, negeri, malah negara yang berlainan untuk mencari kerja di dalam bidang yang diingini.

Jangan mengharapkan untuk bekerja di tempat berdekatan rumah sahaja kalau mahu pilihan kerja berdasarkan kelulusan anda.

#3 Network

Networking masih menjadi salah satu cara terbaik untuk bertemu dengan orang baru dan menjana petunjuk baru. Jangan malu untuk berkawan dan menghulurkan perkenalan dengan orang baru kerana mereka mungkin boleh memerlukan khidmat anda dalam aspek pekerjaan.

#4 Pertimbangkan Industri Lain

Anda mungkin akan menikmati bidang kerjaya baru lebih daripada yang anda fikirkan malah terkejut dengan pelbagai kemahiran baru yang akan diperolehi. Yang pastinya, perubahan karier dapat menjadikan pengalaman kerja anda sesuatu yang lebih menarik dan lebih fleksibel.

#5 Berlatih Cara Temuduga 

Anda boleh berlatih dengan rakan-rakan, keluarga, atau pencari kerja yang lain yang mungkin dapat menawarkan tip-tip mengenai apa yang memerlukan penambahbaikan.  Apabila tiba masanya untuk anda ditemuduga, pastinya anda lebih bersedia dan tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Semoga berjaya!

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Belajar Hingga Phd, Akhirnya Kerja GrabFood Untuk Tanggung Keluarga Kerana Overqualified

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: worldofbuzz

Baca juga:

Bestnya Kerja Dari Rumah Dan Jadi VIP Mum Ini, Duit Dan Ilmu Dapat Serentak!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner