Penting Untuk Tetapkan Waktu Tidur Bayi Terlebih Dahulu, Baru Sleep Train! - Pakar

Penting Untuk Tetapkan Waktu Tidur Bayi Terlebih Dahulu, Baru Sleep Train! - Pakar

waktu tidur bayi 1 bulan perlulah konsisten, penting agar anda boleh sleep training bayi sehingga dia boleh tidur sendiri.

Adakah membaiki masalah tidur anak termasuk dalam senarai Azam baru anda? Tentu ramai ibu bapa yang stress dengan waktu tidur bayi 1 bulan ke atas. DAN, tambah masalah bila anak hanya mahu tidur berdodoi dan menyusu saja.

Isu ini sebenarnya boleh diselesaikan seawal yang mungkin! Dan paling penting adalah jadikan waktu tidur bayi konsisten. 

Waktu tidur bayi 1 bulan adalah berbeza dengan bayi yang lebih besar. Sekiranya anda fikir sleep train adalah satu-satunya penyelesaian untuk bayi tidur lena, anda silap. Ini kerana ketetapan waktu bayi tidur adalah yang paling utama. Mengikut kata Konsultan Tangisan & Tidur Bayi, Uswatun Hasanah bt Mohd Habib dalam kiriman Facebook beliau, ibu bapa perlu perbetulkan waktu tidur anak terlebih dahulu dan ikut strategi di bawah: 

Waktu tidur bayi 1 bulan

waktu tidur bayi 1 bulan

#1. Harus betulkan dahulu jam tidur anak yang sangat tunggang -langgang. Itu no 1. Tolak tepi dulu isu dodoi dan mengempeng.

#2. Setelah susunan jadual tidur anak cantik, BARULAH ubah isu dodoi dan mengempeng.

Kenapa? Membaiki 2 isu tidur yang besar kadangkala menjadi too much untuk ibu dan anak kendalikan (bergantung kepada isu)

#3. Ibu yang keletihan (sebab anak jenis berjaga malam) SUKAR KEKAL RASIONAL menghadap anak. Sudahnya nanti ibu marah-marah atau lagi stress.

#4. Anak yang tak letih pada waktu ibu cuba sleep training (kerana ibu tak baiki dulu susunan jadual tidur yang terbalik) SANGAT SUKAR DIPAKSA LELAP.  Jika ibu cuba sleep training pada waktu anak sudah overtired pula, anak TIDAK AKAN BERKERJASAMA SEJAK AWAL.

Tidur bukan logik, ia adalah Biologi

Ramai ibubapa guna logik sendiri untuk selesaikan isu tidur anak TANPA ADA FAHAMAN SOAL BIOLOGI TIDUR seperti susunan jam tidur mengikut usia, punca overtired, ciri kelakuan anak yang overtired, kitaran tidur dan had masa berjaga.

PALING SEDIH, misalnya bila ibu pandai-pandai tahan anak tidur dengan anggapan supaya anak lebih mudah dan lebih lama tidur di waktu lain, sudahnya anak MAKIN TAK BOLEH TIDUR DAN TAK LENA.

Anak yang sama jadi bahan lepas marah ibu. Jadi salah siapa? Salah anak? 

Percayalah dengan ilmu yang betul akan mudahkan isu di selesaikan.

Cara belajar bukan penentu kejayaan

waktu tidur bayi 1 bulan

Jika anda datang belajar berdepan sekali pun dan membayar harga yang lebih mahal untuk itu, namun tidak berani atau tidak mengamalkan ilmu, tak selesai juga masalah.

Jika ada hanya mampu belajar secara online atas apa-apa sebab, namun tekun memperbaiki kefahaman diri dan rajin berusaha mengaplikasi ilmu, anda tetap boleh menikmati kejayaan.

Yang PENTING: belajar.

Baiki isu seiring usia bayi

Newborn (0-3 bulan) dan baby lebih berusia , 4 bulan dan ke atas mempunyai kemampuan diri dan akal, keadaan fisiologi, corak tidur serta konsep tangisan yang berbeza.

Maka, KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH JUGA TAK SAMA. Ada ibu kepada bayi baru lahir yang tak sabar nak sleep training anak kecil. Pada fikiran mereka seolah-olah, sleep training saja mampu selesaikan isu tangisan dan tidur anak.

Ini sangat salah.

Jangan tunggu anak letih

Badan manusia ada hadnya. Sampai masa, badan kita akan menghantar signal letih kepada kita misalnya: mata yang semakin kuyu, menguap dan rasa lesu.

Ramai ibubapa membiar saja anak-anak kecil berjaga melebihi had atau mengguna kaedah, 

"Ah, tak apalah. Dia belum nangis lagi tu.." sebagai signal bantu anak tidur.

Jangan tunggu anak menangis

waktu tidur bayi 1 bulan

Orang yang rasa menangis itu barulah tanda letih bermaksud orang itu tiada fahaman signal letih anak.

Semua ibubapa sensitif dengan signal lapar anak. Pantas saja suakan susu, bancuh susu. Malah, setiap kali anak menangis atau mula meragam walaupun bukan semestinya lapar, pasti di sumbat susu. Asal diam.

Kemudian bila anak yang dah letih ini mengamuk sakan, ibubapa yang sama juga naik stress dan sebahagian mengaku hari-hari marah anak dan rasa macam nak pukul-pukul anak yang dah meragam keletihan.

Baca juga: Cara Mudah Melatih Anak Tidur Sendiri Seawal Usia 1 Bulan

Sumber: Pa&Ma, Baby Language

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner