10 Makanan Ibu Hamil Agar Kulit Bayi Putih dan Bersih Ketika Lahir

10 Makanan Ibu Hamil Agar Kulit Bayi Putih dan Bersih Ketika Lahir

Ingin punya bayi dengan kulit putih bersih? Percaya atau tidak, tak ada salahnya mencuba pengambilan makanan-makanan ini ketika anda hamil.

Di Malaysia, keinginan para ibu untuk memiliki anak dengan kulit putih dan bersih adalah perkara yang lazim. Sehinggakan, ramai para ibu sanggup mengambil makanan tertentu untuk mencapai hasil tersebut.

Meskipun menurut ahli pakar, apa yang ibu makan ketika hamil tidak menentukan warna kulit bayi yang dilahirkan. Melainkan, ia adalah hasil percampuran genetik antara ibu dan ayah.

Namun, jika ibu tetap ingin berusaha, ada beberapa makanan yang ramai percaya dapat mempercantikkan kulit bayi.

Makanan yang sebaiknya diambil ketika hamil agar kulit bayi putih dan bersih

10 jenis makanan yang diambil ketika hamil ini dipercayai secara meluas oleh para ibu di Asia bahawa ia dapat membuatkan kulit bayi putih dan bersih ketika lahir.

Tidak ada salahnya untuk mencuba, kerana di sisi lain, makanan-makanan ini memang sihat untuk diambil ketika ibu sedang hamil; menanti kehadiran si buah hati.

1. Kelapa

Jika di Indonesia, air kelapa dipercayai dapat membuat kulit bayi bersih, di India pula, isi kelapa yang sudah cukup tua dan keras yang menjadi snek untuk ibu hamil. Mereka yakin, isi kelapa yang tebal dan berwarna putih tersebut dapat membuatkan kulit bayi menjadi lebih terang.

2. Susu Saffron
susu-saffron

Saffron adalah sejenis rempah termahal di dunia. Meminum susu dengan campuran saffron dipercayai akan meningkatkan kecerahan warna kulit bayi masa depan nanti.

3. Putih telur

Sering mengambil putih telur pada trimester kedua kehamilan juga diyakini dapat membuat kulit bayi putih dan sempurna.

4. Badam

Anda juga boleh makan badam atau minum susu badam selama kehamilan. Selain sihat untuk perkembangan janin, ia juga dipercayai dapat mencerahkan kulit bayi.

5. Oren

Ini adalah salah satu buah yang kaya dengan vitamin C dan wajib diambil selama kehamilan. Selain mencerahkan warna kulit, kandungan asid folik dalam oren juga penting untuk pertumbuhan janin yang sehat.

6. Nanas

Di beberapa negara Asia, minum jus nanas seminggu sekali dipercayai dapat menjadikan kulit bayi putih sempurna.

7. Biji fennel atau jintan manis
biji-fennel

Wanita hamil di India percaya dengan meminum air rendaman biji jintan manis sebanyak 3ml setiap pagi, ia dapat meningkatkan warna kulit bayi. Selain itu juga dapat meringankan gejala mual di pagi hari.

8. Jus anggur

Kandungan alpha hydroxy acids (AHA) dalam anggur dipercayai berkesan untuk menghasilkan kulit yang cerah dan sihat.

9. Kacang hijau

Mengambil bubur kacang hijau atau air rebusannya diyakini dapat menjernihkan air ketuban dan mencerahkan kulit bayi sejak dalam kandungan.

10. Lobak putih

Lobak putih kaya dengan antioksidan dan mineral yang diyakini dapat mempengaruhi warna kulit bayi di kandungan jika sering diambil selama hamil.

Selain 10 makanan di atas, ada baiknya ibu juga mengambil makanan yang kaya dengan omega 3. Omega 3 secara akademiknya sudah terbukti baik untuk kulit ibu dan bayi.

Dengan menjadikan pengambilan makanan di atas sebagai rutin selama kehamilan dan ketika menyusu, kulit bayi akan terhindar dari pelbagai risiko seperti alahan kulit.

Semoga maklumat ini bermanfaat ya!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner