Bimbang Gastrik Masa Hamil? Ini 5 Cara Efektif Dapat Tangani Masalah Itu!

Bimbang Gastrik Masa Hamil? Ini 5 Cara Efektif Dapat Tangani Masalah Itu!

Apakah cara yang dapat dilakukan bagi mengatasi masalah gastrik semasa hamil? Jawapannya ada di sini.

Gastrik ketika mengandung merupakan keadaan yang sering terjadi kepada kebiasaan wanita hamil dan ia turut dikaitkan dengan gastroesophageal reflux disease (GERD). 

Gejala yang sering dialami adalah seperti ketidakselesaan sekitar perut terutama pada trimester pertama atau kedua kehamilan. 

Ia berlaku apabila asid perut mengelair kembali ke tiub yang menyambungkan mulut dan perut (esofagus). Seterusnya boleh ganggu lapisan perut anda. 

Punca Gastrik Ketika mengandung

gastrik ketika mengandung, gastrik, gastrik semasa hamil, gastrik semasa mengandung, punca gastrik semasa hamil, punca gastrik, punca gastrik tengah hamil, punca gastrik semasa hamil, punca gastrik semasa mengandung, masalah gastrik, cara atasi gastrik semasa hamil

  • Sememangnya semasa hamil, tubuh wanita akan mengalami banyak perubahan terutamanya gas yang dihasilkan oleh badan boleh menjadi punca ketidakselesaan. 
  • Hormon progesteron adalah salah satu punca gas berlebihan semasa hamil. 
  • Punca gastrik juga berlaku apabila otot usus bergerak lebih perlahan seterusnya pencernaan ibu hamil mengambil banyak masa dan lebih lama. Sebab itu, anda kerap kembung perut dan sentiasa sendawa bagi mengeluarkan angin. 
  • Oleh sebab asid perut naik ke bahagia perut sekaligus menyebabkan tekak dan mulut meninggalkan rasa masam dan pahit.
  • Selain itu, ketika hamil rahim akan mengembang sekaligus mengambil banyak ruang pada rongga abdomen sebab itu proses pencernaan jadi perlahan

Gejala gastrik semasa hamil 

  • Sembelit
  • Pedih ulu hati
  • Perut kembung 
  • Banyak angin dalam badan
  • Badan rasa tidak selesa 

Cara mengatasi gastrik semasa mengandung

gastrik ketika mengandung, gastrik, gastrik semasa hamil, gastrik semasa mengandung, punca gastrik semasa hamil, punca gastrik, punca gastrik tengah hamil, punca gastrik semasa hamil, punca gastrik semasa mengandung, masalah gastrik, cara atasi gastrik semasa hamil

Kredit: Lifespan

1) Jangan amalkan makanan yang berangin 

2) Ambil hidangan dalam jumlah yang lebih kecil 

Sekiranya sebelum ini anda makan tiga kali sehari dalam hidangan utama setiap hari, cuba pecahkan kepada lima hidangan yang lebih kecil. Secara tidak langsung, tubuh mempunyai masa untuk mencerna semua makanan tersebut dengan lebih teratur dan sempurna. 

3) Betulkan postur badan 

  • Dapatkan kedudukan postur badan yang baik seperti duduk tegak dan jangan membongkok. 
  • Elakkan baring sebelum satu jam selepas makan.
  • Gunakan banyak bantal untuk tinggikan kepala semasa tidur di waktu malam kerana jika graviti yang betul dapat mengekalkan asid perut berada di tempat yang sepatutnya. 

4) Berpakaian selesa

  • Elakkan pakaian yang ketat dan berlapis terutama di bahagian perut kerana pakaian juga memainkan peranan penting untuk gerakan lebih aktif. 

5) Buat senaman ringan di rumah 

  • Walaupun semasa hamil badan badan cepat penat namun dengan melakukan senaman ringan dapat membantu hindari masalah keselesaan di bahagian perut. Antara senaman yang disyorkan seperti berjalan, menarik nafas, menaiki tangga dan lain-lain. 
  • Senaman ini dapat mempercepatkan proses pencernaan, mengatasi masalah sembelit dan memberi kesan positif kepada masalah gastrik. 

Namun begitu, jika masalah ini berterusan berlaku adalah lebih baik sekiranya anda berjumpa doktor dan mungkin ubat tertentu dapat diberikan kepada anda supaya melegakan keadaan tersebut yang boleh ganggu kehamilan. 

Jika ingin mendapatkan ubat dari farmasi periksa dahulu dengan doktor anda dan jangan menggunakannya tanpa usul periksa kerana mungkin kesan sampingan yang lebih buruk boleh berlaku.

Semoga artikel ini bermanfaat. 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber: Siakap Keli

Baca juga:

Cara Berkesan Melegakan Masalah Kembung Perut, Sembelit & Colic Pada Bayi

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner