Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu, Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu & Baby

Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu, Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu & Baby

Ada banyak manfaat sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi yang baru dilahirkan malah baby juga suka berada di dakapan hangat ibu tercinta sambil melentok di atas dada ibu.

Ada banyak manfaat sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi yang baru lahir bagi perkembangan si kecil selepas dilahirkan ke dunia. Di masa inilah ibu harus memanfaatkan masa emas untuk bersama si kecil itu dan melakukan banyak kontak dengannya berbanding orang lain.

Sentuhan kulit ke kulit yang boleh dilakukan seperti menggendong atau mendakap bayi sehingga kulitnya bersentuhan dengan kulit ibu.

Ini kerana kehangatan kulit ibu adalah hal pertama yang bayi rasakan selepas lahir dan si kecil paling suka bersandar di tubuh ibunya terutama di bahagian perut atau dada ibu.

Bahkan, bayi boleh mencium bau ibunya dan merasakan detak jantung dan nafas ibunya. Dari situlah bayi akan mendapat manfaat untuk merasakan aman dan nyaman.

Setelah bertahun, peneliti menemui manfaat skin to skin antara ibu dan bayi kerana ia mampu memperkuatkan perkembangan kongnitif anak.

Berikut adalah beberapa manfaat yang boleh diperolehi:

Manfaat sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi 

#1. Meningkatkan paru-paru dan jantung

Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu, Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu & Baby

- Bayi akan memiliki jantung dan nafas yang lebih normal serta lebih stabil. Manfaat ini juga terbukti pada bayi pramatang mahupun tak cukup umur.

#2. Suhu tubuh lebih stabil

- Semasa mengandung, ibu menjaga suhu tubuh janin daripada berpanas atau menggigil kesejukan. Selepas lahir, bayi belum pandai melakukan kemampuan itu dengan sendiri, sebab itu dia memerlukan pelukan ibu untuk merasai suhu tubuh yang normal.
- Penelitan menemui, antara kehangatan yang bagus untuk bayi adalah sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi.

#3. Membantu dalam penyusuan susu badan

Dalam video yang dikongsikan oleh UNICEF menunjukkan bayi yang baru lahi berhasil menjangkau payudara ibu dan melakukan pelekatan tepat setelah dilahirkan. Setiap bayi yang diletakkan di atas perut ibu mampu memiliki kemampuan untuk menemukan payudara ibu.

#4. Menghantar bakteria baik

Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu, Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu & Baby

Bayi juga boleh mendapat bakteria bayi melalui sentuhan kulit ke kulit setelah dilahirkan ibu. Bakteria di vagina dan pada kulit berbeza dengan bakteria yang ditemui di hospital, jadi paparan awal menjelaskan bayi boleh mengembangkan bakteria yang sihat dengan cara ini.

Manfaat lain juga adalah membantu si kecil untuk menyusu buat pertama kali. Beberapa gula kompleks di air susu ibu dapat dicerna bayi baru lahir sekaligus dapat memberi perlindugan dari bakteria berbahaya. Bahkan, para ahli penelitian berpendapat bakteria baik melindungi tubuh dari penyakit alergi.

#5. Meredakan rasa sakit

Manfaat skin to skin juga dikatakan boleh meredakan sakit jika dilakukan dalam masa tertentu. Perawat di inkubator menemukan meredakan sakit yang paling baik adalah sentuhan kulit yang lebih lama.

#6. Memperkuatkan komunikasi antara ibu dan bayi

Waktu setelah dilahirkan menjadi kesempatan emas untuk ibu bapa belajar perilaku bayi sama ada si kecil sedang lapar, kenyang, rasa tidak selesa dan lain-lain.

Bayi yang melakukan sentuhan kulit ini dapat membantu memastikan ibu mempelajari tanda dari bayi lebih awal, meningkatkan komunikasi dan meningkatkan rasa percaya diri pada ibu. 

#7. Mengurangkan stres selepas lahir

Penelitian baru menemui sentuhan kulit ini boleh menurunkan tingkat tekanan yang dialami ibu selepas bersalin. Dengan mengendong, mencium dan menyusui bayi setelah melahirkan menstimulasikan pola harmon dalam tubuh ibu yang didorong oleh perilaku ibu.

#8. Meningkatkan ikatan antara ibu dan bayi

ibu dan bayi

Biasanya perubatan tradisional selepas bayi lahir adalah memindah bayi ke ruang lain untuk dirawat dan ibu boleh beristirehat di dalam kamar. Namun begitu, metod ini sudah berubah kerana sudah mendapat banyak manfaat sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi.

Sebab itu, selepas proses kelahiran ibu dan bayi akan tinggal bersama di hospital kecuali jika beberapa keadaaan kesihatan yang memerlukan ibu dan bayi berpisah sementara.

Apatah lagi manfaat skin to skin ini salah satunya memungkinkan semua panca indera dalam memelihara hubungan penting ini.

Manfaat sentuhan kulit ke kulit di masa bayi demam

Oksitosin merupakan hormonn yang sering disebut sebagai hormon cinta dan ia bertanggungjawab untuk ovulasi, pengaturan laktasi dan membuat ibu merasa lebih baik.

Oksitosin ini mempunyai kesan langsung pada otak dan terbukti memudahkan pelekatan dan menimbulkan rasa nyaman.

Manfaat oksitosin ini juga terlihat pada sistem saraf, kesan pada suhu badan, tekanan darah dan kecemasan. Oksitosin ini boleh tersebar dan terserap melalui kulit dari sentuhan, tekanan ringan dan suhu yang hangat.

Sentuhan kulit ke kulit dengan bayi dapat menstimulasikan sentuhan ringan pada kulit, tekanan dan panas alami tubuh bayi yang secara terus meningkatkan pelepasan oksitosin pada ibu terutama ketika bayi demam.

Penerimaan oksitosin semasa itu, memicu pengaturan suhu tubuh dan penurunan degupan jantung kerana relaksasi.

Walaubagaimanapun, jika bayi terlalu panas semasa demam, ibu juga perlu membawanya segera berjumpa doktor namun dalam masa yang sama memeluk dan mendakapnya dengan erat.

Sumber : Ibu Pedia

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner