Risau Anak Sering Terlupa? Cuba 3 Makanan Yang Dapat Kuatkan Daya Ingatan Ini!

lead image

Tahukah anda, terdapat makanan yang dapat menguatkan daya ingatan manusia?

Ada sebahagian ibu bapa yang runsing memikirkan tentang pilihan makanan yang dapat menguatkan daya ingatan anak. Ini kerana makanan memainkan peranan penting dalam menguatkan daya ingatan manusia.

menguatkan daya ingatan, doa kuat ingatan, cara meningkatkan daya ingat otak menurut islam, makanan untuk minda, makanan untuk meningkatkan ingatan, makanan untuk elak masalah pelupa, makanan baik untuk otak, makanan baik untuk anak, makanan berkhasiat untuk otak, makanan minda, khasiat makanan untuk minda, doa kuat ingatan, makanan untuk otak anak pintar,

Menguatkan Daya Ingatan Melalui Penyerapan Nutrisi

Menurut Web MD,  otak adalah organ yang menyerap banyak nutrisi.

 “Otak merupakan organ yang menyerap nutrisi dari makanan yang kita makan,” jelas Bethany Thayer, MS, RD, ahli gizi Detroit dan juru bicara American Dietetic Association (ADA).

Untuk membuktikannya, makanlah junk food, dan otak pasti akan menghasilkan banyak hormon stres,” 

Tubuh anak yang sedang melalui perkembangan dan tumbesaran memerlukan banyak nutrisi. Berikut merupakan 3 elemen makanan utama yang dapat meningkatkan daya kebolehan otak anak anda.

Makanan Yang Menguatkan Daya Ingatan #1: Lemak Baik

Otak kita menggunakan lemak semula jadi untuk menjaga membran sel dan berfungsi dengan baik. ‘Lemak baik’ membantu mempertahankan keadaan ini, maka makanan yang mengandungi lemak ini sebaiknya dimasukkan dalam menu makanan anak.

Lemak baik terdiri dari:

  • Lemak tidak tepu yang boleh dijumpai dalam minyak zaitun, minyak wijen, kekacang, biji-bijian dan alpukat.
  • Asid lemak penting (EFA) yang ada dalam 2 bentuk, iaitu Omega 3 dan Omega 6. Omega 3 ditemukan dalam kacang-kacangan dan biji-bijian, daging haiwan herbivor, dan telur ayam kampung. Manakala, omega 6 ditemukan dalam biji rami, chia, daun hijau, kenari, minyak ikan, daging haiwan herbivor, tiram, dan udang. 
  • Lemak tepu semulajadi, lemak ini ditemukan dalam minyak kelapa dan kelapa sawit, kuning telur, mentega, serta  krim. 

Makanan Yang Menguatkan Daya Ingatan #2: Makanan Yang Mengandungi Kolin

Kolin dapat membuat otak berfungsi dengan lebih baik, yang juga akan membantu dalam perkembangan memori anak.

Makanan kaya kolin meliputi, telur, minyak ikan, hati, kacang soya, kacang tanah, mentega, kentang, kubis bunga, lentil, oat, bijan, dan biji benih.

Makanan Yang Menguatkan Daya Ingatan #3: Makanan Yang Kaya Anthocyanindan Querecetin

Menurut sebuah studi yang dilakukan oleh Harvard, zat seperti anthocyanin dan querecetin telah terbukti membantu meningkatkan kekuatan kognitif pada anak.

Anda boleh memasukkan bahan seperti beri, ceri, kismis hitam, terong, anggur merah, ungu dan hitam, bawang merah, epalmerah, bit, kangkung, daun bawang, tomat ceri, brokoli, blueberry serta aprikot ke dalam menu diet harian anak.

Contoh Makanan Lain Yang Boleh Menguatkan Daya Ingat 

Selain tips di atas, salah satu cara terbaik untuk meningkatkan memori anak adalah memastikan adanya nutrisi tinggi dalam makanan.

Berikut adalah makanan seharian yang mempunyai khasiat baik bagi menguatkan daya ingatan anak anda:

  • Susu

Susu Susu merupaka sumber kalsium yang dikenali untuk membina tulang yang sihat. Malah, ternyata susu juga kaya vitamin dan protein bagi membantu meningkatkan kekuatan otak anak.

Susu merupakan sumber kalsium yang dikenali untuk membina tulang yang sihat. Malah, ternyata susu juga kaya vitamin dan protein bagi membantu meningkatkan kekuatan otak anak.

  • Ikan

Ikan seperti tuna dan salmon segar adalah salah satu sumber asid lemak omega-3 terbaik. Namun, jangan memberi makan anak kecil anda lebih dari 3 hidangan sehari kerana sesetengah ikan mengandungi merkuri.

Jika anak anda bukan penggemar ikan, anda mungkin harus menjadi sedikit kreatif. Cuba merebus dan bakar ikan, untuk dimakan bersama nasi.

  • Bijirin gandum dan roti

Makanan yang mengandungi gandum merupakan sumber cholin yang penting. Roti gandum dan bijirin juga diperkaya dengan vitamin B6 dan B12.

Anda boleh memberi si kecil bijirin dan roti secara berselang-seli sepanjang seminggu. Bijirin yang diperkaya zat besi adalah jenis makanan terbaik untuk si kecil karena anak-anak membutuhkan zat besi untuk perkembangan yang baik. 

  • Telur

menguatkan daya ingatan, doa kuat ingatan, cara meningkatkan daya ingat otak menurut islam, makanan untuk minda, makanan untuk meningkatkan ingatan, makanan untuk elak masalah pelupa, makanan baik untuk otak, makanan baik untuk anak, makanan berkhasiat untuk otak, makanan minda, khasiat makanan untuk minda, doa kuat ingatan, makanan untuk otak anak pintar,

Telur merupakan sumber protein yang kaya, sedangkan kuning telur mengandung kolin yang sangat penting yang membantu mengembangkan daya ingatan.

Menu sandwich telur yang dicampur dengan kentang adalah cara mudah untuk memastikan si kecil menikmati sarapan paginya.

  • Kacang dan Minyak

Makanan kaya lemak tidak tepu juga membantu perkembangan otak, dan boleh ditemui dalam minyak zaitun extra virgin, biji-bijian dan kekacang. Asid folat juga baik untuk pertumbuhan otak, contohnya kacang soya, bayam, brokoli dan jeruk.

Selamat mencuba!

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Artikel ini asalnya ditulis oleh Aulia Trisna dan mendapat keizinan theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android, sekarang!