Ini apa yang bayi anda nampak sebenarnya sepanjang usia 1-12 bulan

Ini apa yang bayi anda nampak sebenarnya sepanjang usia 1-12 bulan

Seorang bayi akan melalui pelbagai peringkat perkembangan penglihatan. Baca untuk mengetahui sama ada bayi anda mempunyai penglihatan yang sihat mengikut umur atau tidak.

Tahukah ibu bapa pada masa kelahiran si manja anda itu, penglihatan bayi sangat kabur dan dia hanya dapat melihat orang dan objek yang berjarak 8 hingga 12 inci dari matanya saja?

Biarpun kelihatan kabur, bayi anda masih dapat mengesan cahaya, pergerakan dan juga bentuk objek.

Biarpun penglihatan bayi anda belum berkembang sepenuhnya, dia masih akan terpesona dan ingin mengenali wajah ibu bapanya.

Tetapi, ini hanya permulaannya, kerana dengan masa, penglihatan anak anda akan menjadi lebih kuat dan fokus. !

Sekarang mari kita bincangkan pelbagai fasa penglihatan bayi anda - bermula dari kelahiran hingga dia berumur 1 tahun seperti di bawah ini: 

1. Bulan pertama penglihatan bayi anda

penglihatan bayi

Sebenarnya, saat bayi anda dilahirkan, dia masih tidak tahu cara untuk menggunakan matanya.

Mata bayi akan kelihatan kurang fokus dan kadang-kadang sedikit juling! Oleh kerana ini merupakan kali pertama untuknya, bayi masih sedang belajar cara untuk mengkoordinasi matanya.

Sekiranya anda menggerakkan sebarang objek, mainan, tangan anda ataupun muka di depan matanya sepanjang bulan ini, dia mungkin akan kelihatan kagum.

Ibu bapa mungkin rasa gelagat si manja sangat comel apabila ini berlaku, tetapi sebenarnya anak anda sedang cuba memahami kemampuannya untuk melihat.

Tumpuan bayi anda akan bertambah baik menjelang akhir bulan pertama. Teruskan bermain berdekatan dengan mukanya untuk membantu perkembangan mata anak.  

2. Penglihatan bayi masuk bulan ke-2 atau ke-3 

penglihatan bayi

Bayi anda dapat melihat warna dari lahir, tapi dia tidak dapat membezakan jenis warna tersebut.

Oleh itu, dia tidak dapat membezakan warna oren dari warna merah, tapi akan menunjuk minat jika ditunjukkan corak warna hitam dan putih yang berkontras.

Dia juga akan tertarik kepada objek dengan warna utama, serta corak-corak yang kompleks.

Banyakkan membaca buku-buku bayi atau bermain dengan mainan anda yang berwarna cerah atau bercorak kompleks.

Ini akan menggalakkan fokus penglihatan bayi anda dan meningkatkan kemahiran matanya untuk mengikut objek.

3. Bulan ke-4 penglihatan bayi

Pada bulan ini, perkembangan bayi anda akan bertambah baik. Sebelum ini, dia masih berusaha untuk mengenali bentuk, saiz dan jangkauan objek yang tepat.

Tetapi otaknya belum dapat menggabungkan ketiga-tiga ini untuk menghantar arahan ke tangan bagi mencapai objek itu.

Bayi anda juga akan mengalami perkembangan kemahiran motor di mana koordinasi tangan dan matanya juga lebih baik pada bulan ini.

Untuk menggalakkan perkembangan kemahiran ini, ibu bapa boleh membeli mainan yang berbunyi supaya anak boleh mencari dan cuba mencapainya.

Tetapi jaga-jaga tau! Nanti rambut panjang ibu pula yang jadi mangsa!

4. Bulan ke-5: Bagaimana penglihatan bayi anda?

penglihatan bayi

Menjelang akhir bulan ini, penglihatan bayi sepatutnya pandai mengikut objek dekat yang kecil dan bergerak. Sesetengah bayi sudah pandai mengenali mainan kegemaran mereka.

Ibu bapa juga boleh menyemak sama ada bayi anda dapat mengenali benda bergerak dengan bermain ba-cak dengannya. Adakah dia mengenali muka ibu bapanya?

Bayi anda juga sepatutnya sudah pandai membezakan nuansa warna, tetapi dia akan memerlukan beberapa bulan lagi untuk mengenali warna pastel. 

5. Bulan ke-8

penglihatan bayi

Sebaik sahaja berusia 8 bulan, penglihatan bayi anda hampir sama dengan penglihatan orang dewasa. Ini bermakna dia sudah boleh melihat objek dengan jelas dan mempunyai persepsi keadalaman yang lebih tepat.

Kini, dia boleh melihat kebanyakan objek dalam 3 dimensi.

Penglihatan bayi anda juga cukup kuat untuk mengenali objek atau orang dari hujung bilik, tetapi lebih berminat dengan objek-objek yang berdekatan dengannnya. 

6. Antara bulan ke-9 dan ke-12

Pada bulan ke-9, bayi anda sudah boleh menilai ketinggian dan jarak dengan baik. Kemahiran ini penting kerana sekarang mereka akan cuba menarik diri untuk berdiri.

Menjelang bulan ke-10, bayi anda akan lebih aktif bergerak. Jika mereka nampak mainan yang ditinggalkan di hujung bilik, mereka boleh merangkak ke sana, mencapai mainan itu, kemudian merangkak sambil membawa mainan tersebut dengan menggunakan jari telunjuk dan ibu jari.

Bayi anda boleh melakukan ini disebabkan perkembangan persepsi yang semakin meningkat.

Dengan perkembangan kemahiran motor seperti berdiri dan berjalan kaki, perkembangan penglihatan bayi anda juga akan bertambah baik.

Faktor-faktor lain yang penting

Sekiranya bayi anda dilahirkan pramatang dan memerlukan silinder oksigen atau bantuan perubatan, dia mungkin mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat jangkitan mata.

Ini termasuk penglihatan yang kabur (astigmatisme), pandangan dekat (miopia), pertumbuhan saluran darah yang tidak normal, dan kesilapan mata (strabismus).

Tetapi ibu bapa tidak perlu terlalu bimbang, ikut perkembangan penglihatan bayi dengan panduan mengikut umur di atas. Jika ada sebarang kerisauan, rujuk kepada doktor pakar anak anda. 

 

 

 

Sumber: American Academy of Ophthalmology

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner