Sebelum menyusu bayi, pastikan anda tahu 5 ilmu dan cara susukan bayi ini dulu!

lead image

Untuk ibu baru, anda wajib baca cara susukan bayi yang kami sediakan ini dalam menjawab soalan tentang apa posisi menyusu bayi yang selesa untuk anak anda.

Menyusu bayi baru lahir mungkin akan jadi seperti cabaran besar dan rumit kepada mana-mana ibu baru. Apakah tips menyusu yang penting untuk saya tahu? Bagaimana cara susukan bayi dengan selesa? Apa posisi menyusu bayi yang terbaik?

Jangan risau. Hari ini theAsianparent akan menjawab soalan anda dan memberi beberapa cadangan cara susukan bayi supaya anda boleh menyusu dengan selesa.

Jom semak panduan lengkap di bawah ini:

#1 Cara susukan bayi: Pilih posisi menyusu bayi dulu

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/01/posisi menyusukan bayi 3.jpg Sebelum menyusu bayi, pastikan anda tahu 5 ilmu dan cara susukan bayi ini dulu!

  1. Pastikan anda telah duduk dengan selesa dan ada sokongan pada bahagian belakang dan tangan. Kemudian naikkan kaki sedikit dengan menggunakan bangku kecil atau buku-buku tebal. 
  2. Pastikan anda mendukung bayi dengan mulut dan hidungnya menghala ke arah payudara. Ini supaya bayi tidak perlu pusingkan kepala semasa menyusu. Duduk dengan selesa sebelum mula menyusu bayi.
  3. Anda mungkin perlu menyokong payudara semasa menyusu. Ini supaya payudara anda tidak sentuh atau menghalang pergerakan dagu bayi yamg boleh menjejaskan penyusuan. 
  4. Apabila cuba memberi susu, galakkan anak untuk membuka mulut dengan besar supaya dia dapat melekap dengan baik pada puting ibu. Dekatkan bayi sehingga hidungya menyentuh payudara dan jangan lupa untuk menyokong bahagian belakangnya.

#2 Cara susukan bayi: Posisi menyusu bayi yang boleh diguna

Di bawah kami sertakan apakah cara susukan bayi dengan betul melalui posisi menyusu bayi yang boleh digunakan oleh anda beserta dengan cara-caranya.

Jom kita study!

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/01/posisi menyusukan bayi 2.jpg Sebelum menyusu bayi, pastikan anda tahu 5 ilmu dan cara susukan bayi ini dulu!

4 posisi menyusu bayi yang boleh digunakan

1 – Posisi cradle hold

Ini adalah posisi menyusu bayi yang paling popular dan kita sering lihat ibu menggunakan posisi menyusu bayi ini sebaik saja anak bersalin.

Caranya senang saja, ibu cuma perlu mendukung bayi, dan memastikan hidung anak bertentangan dengan puting payudara.

Sokong bahagian belakang bayi, kemudian pusingkan badannya supaya dia berada dalam kedudukkan perut ke perut sebelum menyusu.

Anda juga boleh menaikkan payudara dan meletakkan bantal di atas paha untuk mengelak dari menyandar ke depan kerana ini akan menyebabkan sakit punggung.

2 – Posisi Reverse Cradle Hold (Cross-Cradle)

Terbalik dari posisi cradle hold, posisi cross-cradle membolehkan ibu melihat mulut bayi apabila dia mula melekap pada payudara.

Ibu juga boleh mengawal posisi kepala bayi dan cara ini adalah cara alternatif yang baik untuk:

  • bayi yang menghadapai cabaran untuk melekap pada payudara,
  • bayi yang tidak ada latching yang baik dan senang terlepas puting payudara,
  • bayi yang kecil dan pramatang.

3 – Menyusu sambil baring 

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/01/posisi menyusukan bayi 1.jpg Sebelum menyusu bayi, pastikan anda tahu 5 ilmu dan cara susukan bayi ini dulu!

Satu lagi posisi menyusu bayi yang sangat popular di kalangan ibu menyusu ialah menyusu sambil baring. Ramai ibu berpendapat ini posisi yang paling selesa, terutamanya apabila menyusu pada waktu malam.

Tapi hati-hati, jangan sampai tertidur!

Posisi ini juga boleh membantu anak menyusu dengan senang. Ibu dan bayi boleh berbaring bersebelahan seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas.

Gunakan bantal untuk menyokong belakang atau letakkan bantal dicelah-celah kaki supaya anda lebih selesa.

4 – Posisi football hold

Letakkan beberapa bantal di bawah lengan dan pegang bayi di atas lengan sambil menyokong kepalanya.

Bayi perlu dipegang berdekatan dengan badan seperti memegang sebiji bola sepak. Ibu boleh menunjukkan mulut bayi ke puting susu.

Posisi menyusu bayi ini agak meletihkan, jadi pastikan ibu guna lebih banyak bantal di bawah lengan untuk sokongan.

#3 Bagaimana saya boleh menyusu dengan selesa?

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/01/b88604728z1 20170223144749 000ge8h0lpd2 0 l78u7sb7kw6qujeisn2 fct1542x1145x46x108 ct620x465.jpg Sebelum menyusu bayi, pastikan anda tahu 5 ilmu dan cara susukan bayi ini dulu!

Kredit: news-mail.com.au

Sesi menyusu boleh mengambil masa sehingga 40 minit jadi ibu perlu pilih tempat yang selesa untuk menyusu. Cari tempat yang tenang jika anda mudah terganggu dengan bunyi bising.

Jika anda rasa bosan ketika menyusu anak, anda boleh cuba menyusu di hadapan televisyen. Tapi hanya lakukan ini jika susu badan ibu sudah lancar malah ibu dan bayi tidak mudah terganggu dengan bunyi bising dari TV

Ada yang memilih untuk membaca buku atau melayari internet semasa menyusu

Gunakan posisi menyusu bayi yang paling sesuai untuk mengelak sakit belakang dan tangan. Pastikan diri dan bayi dalam keadaan yang tenang sebelum mula menyusu.

Jika anda rasa sakit semasa menyusu, gunakan jejari kecil yang bersih untuk melepaskan bayi dari payudara dan cuba latch-on sekali lagi.

Cara susukan bayi #4: Menyusu dari sebelah saja atau kedua-dua payudara? 

Ikut kemahuan anak. Dia mungkin mahu menyusu dari sebelah saja ataupun kedua-duanya sekali. 

#5 Apa posisi menyusu bayi terbaik untuk ibu yang bersalin secara pembedahan caesarean?

Cara terbaik untuk menyusu bagi ibu yang bersalin c-zer ialah menyusu sambil berbaring.

Anda boleh meletakkan bantal kecil untuk menghalang bayi anda dari tertendang luka perut. Bantal turut boleh diletak di bawah lengan supaya anda rasa lebih selesa.

Selepas beberapa hari, anda boleh cuba untuk menyusu anak dalam kedudukan tegak. Tapi hanya lakukan ini jika rasa diri tidak dapat melakukannya.

Dapatkan bantuan dari keluarga sekiranya anda menghadapai cabaran untuk menyusu akibat luka di perut.

Posisi football hold juga posisi menyusu bayi yang baik untuk ibu yang mengalami pembedahan, mempunyai payudara besar atau bayi yang kecil.

Ibu-ibu dengan anak kembar yang ingin menyusukan bayi mereka pada masa yang sama juga boleh memilih kedudukan ini.

Tonton video ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai posisi menyusukan bayi yang baru dilahirkan.

 

 

 

 

 

Artikel ini diterbitkan semula dari theAsianparent Singapore.

Kredit gambar: Pinky McKay’s Beautiful Breastfeeding

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Berapa kerap bayi baru lahir perlu menyusu dan apa cara menyusu yang betul?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android, sekarang!